Hela helgen har 60 deltagare suttit i intensiva förhandlingar. De är statistiskt utvalda för att tillsammans bilda ett ”mini-Sverige” – ett demokratiskt experiment . Frågan löd om man kan lyfta folk med olika åsikter ur sina filterbubblor, och om de öga mot öga kan resonera sig fram till en gemensam handlingsplan.
Till hjälp har de haft landets främsta klimatforskare som försett dem med oberoende fakta.
– Det har varit fantastiskt att följa den här processen under våren och under de här 48 timmarna, de djupa diskussionerna i komplicerade frågor, där man lyssnar på varandra med respekt, säger forskningsledaren Jim Daw vid Stockholms universitet.
Åtgärdsplan på 22 områden
Under våren har deltagarna haft samtal i digitala chattrum och mejslat fram en åtgärdsplan på 22 områden. På söndagen skedde en slutomröstning. Bland åtgärderna finns rekommendationer om satsning på kollektivtrafik, att förstatliga tågtrafiken och införa skatteåterbäring för dem som fattar klimatsmarta livsstilsval, som att ta nattåg istället för flyg.
På plats fanns representanter från sju av riksdagens åtta partier för att ta emot handlingsplanen.
– Jag ska dela denna med mina kollegor i miljö-och jordbruksutskottet och läsa och se vad jag använda, sa Helena Storckenfeld (M).
Men hon ville inte kommentera enskilda förslag, som till exempel införandet av högkostnadsskydd i kollektivtrafiken, där man ska få resa gratis efter en viss beloppsgräns.
– Medborgarrådet visar starkt folkligt stöd för att minska utsläppen och investera i transportsektorn, och att det saknas folkligt stöd för regeringens politik att chockhöja utsläppen, sa Elin Söderberg (MP).
En av deltagarna som SVT följt under våren var inte så optimistisk att rådets rekommendationer kommer förverkligas av politikerna.
– Jag är osäker, om jag ska vara ärlig, jag hoppas att det ska lyssna på förslagen, vi får se vart det bär av, sa Karin Wingkvist från Falun.
Medborgarråd om klimatet
I mars 2024 startade Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet. 60 deltagare, vetenskapligt utvalda för att representera Sveriges befolkning, ska under våren ta del av forskning, diskutera lösningar och komma fram till förslag på hur Sverige skulle kunna uppfylla sina åtaganden enligt Parisavtalet.
Medborgarrådet är en del av forskningsprogrammet FAIRTRANS. Projektet sker i samarbete mellan Stockholms universitet, Högskolan i Gävle, Uppsala universitet, Lunds universitet och IVL Svenska Miljöinstitutet. Fairtrans finansieras av Mistra och Formas, med delfinansiering av medborgarrådet från European Climate Foundation.