Microsoft köper in sig i Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Mjukvaruföretaget Microsoft slog ut Google i kampen om att få investera i webbsajten Facebook. Microsoft kommer att köpa 1,6 procent av företaget för motsvarande 1,55 miljarder kronor.

Microsoft fick också ensamrätt att sälja annonser på Facebook utanför USA. Företaget beräknas vara värt motsvarande 97 miljarder kronor.

Facebook är ett socialt nätverk som tillåter vänner att dela information med varandra och grundades 2004 av Harvardstudenten Mark Zuckerberg. I dag har sajten nästan 300 miljoner användare, varav 400.000 är svenskar.

Ovärderlig information

För Microsoft är tillgång till information om Facebooks användare ovärderlig när det gäller riktad reklam till olika grupper. I Facebook finns nämligen en mängd olika nätverk som användare knyter sig till. Nätverksmedlemmarna har en gemensam anknytning eller ett intresse. Ett nätverk kan till exempel ha som gemensam nämnare att alla jobbar på samma företag eller har dykning som fritidsintresse.

Initierade bedömare tror att Microsoft ser stora utvecklingsmöjligheter i Facebook. Om Facebook förses med fler funktioner skulle det kunna bli ett användarnas operativsystem.

Det kapital som Microsofts köp ger ska användas för att fördubbla personalstyrkan och andra tillväxtinitiativ, säger företagets vice vd Owen van Natta.

Fakta – Facebook

Facebook är ett socialt nätverk på nätet, där medlemmarna har möjlighet att dela information med varandra.

Varje användare har en egen profil. I profilen kan användaren välja hur mycket personlig information som läggs in. Det kan till exempel vara foton och videor.

Facebook var till en början en mötesplats för Harvardstudenter. För ett år sedan öppnades dörrarna för allmänheten.

Nu har nätverket uppskattningsvis 300 miljoner användare, varav 400.000 är svenskar. Varje dag tillkommer 250.000 medlemmar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.