De flygplatser som ligger nära Arlanda och Bromma anses inte lika samhällsviktiga och fick därför inte ta del av de 100 miljoner i coronastöd som regeringen beslutade om tidigare i år. Bland de flygplatser som blev utan pandemipengar finns Västerås, Örebro och Norrköping.
– Vi vill vi säkerställa att stödet utgår till de flygplatser som behöver stödet, säger Tomas Eneroth.
Vad tänker du om att det ser mörkt ut för hela flygbranschen?
– Det är jag väl medveten om. Pandemin har inneburit att i princip allt flyg under stora delar av året har stått stilla. Det är skälet till att regeringens upphandlat samhällsviktigt flyg och säkrat att det överhuvudtaget har gått flyg mellan vissa destinationer. Och dessutom gett extra resurser till regionala flygplatser och till de statliga flygplatserna.
Hur ser du på att alla drygt 30 regionala flygplatser varje år går med stora förluster?
– I förlängningen måste vi se de strukturella förändringarna för inrikesflyget och vilka beredskapsflygplatser vi måste ha där ambulansflyg, räddningsflyg och brandflyg kan landa. Men också förutsättningarna framöver, när faktiskt allt fler väljer att åka tåget. Och åka klimatsmart, säger Tomas Eneroth.
”Dags att göra en ordentlig översyn”
I SVT:s enkät pekar flera av flygplatscheferna på systemet där staten äger vinstmaskinen Arlanda medan kommuner och regioner har hand om de förlusttyngda lokala flygplatserna.
– Det är en uppdelning som gjordes för länge sedan. Staten har tio flygplatser och kommuner och regioner har valt att driva sina flygplatser. Men jag tror det är dags att göra en ordentlig översyn för att se vad som ligger i statens intresse att ha flygplatser runt om i landet, säger Tomas Eneroth.
Infrastrukturministern håller inte med de miljöpartipolitiker som uttryckt att en stor del av inrikesflyget i södra Sverige bör läggas ned.
– Jag tänker att det är feltänkt eftersom flyget behövs för att säkerställa viktiga samhällsfunktioner. Vi behöver bra flygförbindelser för att hålla ihop landet. Jag tycker pandemin visar det på ett mycket bra sätt. När allt kommersiellt flyg ligger nere måste vi kunna säkra transporter av sjukvårdsmateriel eller för den delen sjukvårdspersonal om det blir en allvarlig smittspridning, säger Tomas Eneroth.