Foto: SVT

Västerås flygplats nära nedläggning

Publicerad

De senaste åren har Västerås flygplats gått med mellan 25 och 50 miljoner kronor i förlust varje år. Årets förlust blir närmare 30 miljoner. I september beslöt kommunfullmäktige efter en rekordlång debatt att flygplatsen ska läggas ned.

– Det är supertråkigt, säger piloten Elin Lillebrunner.

Ett enstaka skolflygplan och en röd skolhelikopter bryter tystnaden. Två lågprisplan i veckan till London är enda passagerartrafiken.

Elin Lillebrunner är pilot och har flugit sedan hon var 17. Hon har flugit kommersiella plan, hon flyger ofta privat och hon är dessutom flyglärare vid flygplatsen.

– Flygplatsen är en otrolig tillgång på många olika sätt. Både med infrastruktur och som vi såg här med branden. Och det är väldigt bra utbildningscentrum för flyget. Ska vi kunna utveckla flyget till något positivt så måste vi hålla på med det, säger hon.

Förluster redan på 90-talet

Redan när Västerås kommunalråd Staffan Jansson (S) började med politiken på 90-talet var förlusterna för flygplatsen i Västerås en stor fråga.

– De sista åren har, trots kraftiga insatser för att öka trafiken, underskottet ökat. Och nu fanns det en majoritet för att helt enkelt lägga ned det här flygplatsbolaget, säger Staffan Jansson.

– Vi har en timme till Arlanda med full tillgänglighet till hela världen. När vi inte längre har några direkta flyg från Västerås kan man inte stå upp för den här kostnaden som det innebär att ha den lokala flygplatsen kvar, säger han.

Folkomröstning i mars

En intressegrupp för att bevara flygplatsen har samlat in underskrifter för att det ska hållas en folkomröstning om flygplatsens framtid. Datumet för folkomröstningen är i mars. Om flygplatsen ändå läggs ned blir Elin Lillebrunner besviken.

– Ja, då får man söka sig till någon annan flygplats, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.