I bilaffären häromdagen stod ett äldre par som var på jakt efter en bil som de kunde ha tills de inte längre kunde köra bil. De hade insett att de inte skulle köpa någon mer bil i detta jordeliv. De letade efter dödsbilen. Valet blev en bensinbil. En bil som skulle överleva dem i säkert tio år. Rationellt kanske, men klokt?
Elbil billigare än fossilbil
Ett av de kanske sämsta klimatbeslut man kan fatta är att sätta en ny fossilbil på marknaden. I värsta fall kommer den att köras på bensin av dig, och andra, under ett tjugotal år. I bästa fall kommer den tankas med förnybara bränslen, men ändå orsaka koldioxidutsläpp. Om klimatmålen ska nås återstår på sikt enligt EU-kommissionen bara bilar med nollutsläpp, det vill säga rena elbilar och vätgasbilar som körs på förnybar el.
Alla har inte råd att köpa en ny bil, och många tvingas köra en begagnad och smutsig bil mot sin vilja. Men när man räknar in alla kostnader kan elbilen konkurrera enligt branschorganisationen Bil Sweden och andra. En stor del av förklaringen är lägre driftskostnader. Det kostar bara hälften så mycket att köra på el som på bensin. I bästa fall bara en fjärdedel.
Sverige toppar EU-ligan
Tillsammans med lägre servicekostnader och låg skatt kan elbilen ibland bli en bättre affär. Det har många svenskar nu börjat inse, skrämda av fossilbeskattning och hjälpta av statliga pengar i fickorna för klimatbonus och laddstolpar. Under januari var drygt varannan bil som såldes laddbar, och rena elbilar har ökat 367 procent på ett år tack vare nya modeller.
Sverige toppar EU-ligan för laddbara bilar (men hamnar efter Norge). Och enligt en ny undersökning uppger två tredjedelar av européerna, liksom svenskarna, att nästa bil de köper kommer att vara laddbar.
Står vi inför en elbilsboom?
Även bilföretagen är på väg att överge bilar med förbränningsmotorer. Tillverkare med det målet svarar redan nu för 27 procent av bilmarknaden enligt Bloomberg. Det är till exempel Volvo, Audi, Fiat, GM, WV, Renault, Mercedes med flera som ska sluta tillverka bilar med avgasrör inom 10-15 år.
Och försäljningsprognoserna för utsläppsfria bilar har fått skruvas upp. Bloomberg säger nu 70 procent år 2040. Det är 20 procent mer än de trodde för bara två år sedan. Det skulle innebära en global elbilsexplosion. I dag utgörs bara sju procent av den globala nybilsförsäljningen av ZEV:s, zero emission vehicles. Men nu sjunker batteripriserna och då krymper prislappen på elbilar. Redan nästa år tror Bloomberg att en stor elbil kostar lika mycket som en liknande bensin- eller dieselbil i Europa.
Nollutsläpp för nya bilar 2035
Transportutsläppen måste ner med 90 procent till 2050 enligt EU. Därför har kommissionen föreslagit ett kritiserat system för utsläppshandel för transporter som gradvis ska skruvas åt, och satt ett mål att bilar som säljs inom EU efter 2035 ska ha nollutsläpp.
Och en svensk utredning har föreslagit att det ska gälla i Sverige från 2030.
Så ett svar på frågan när den sista nya bilen med ett avgasrör säljs kan vara någon gång på 30-talet. Men med dagens takt i elbilsförsäljningen är nog svaret: snarare än du tror.