Nordeas kunder möts av ett felmeddelande när de försöker logga in. Foto: SVT

Nordeas tjänster fungerar igen efter attack

Uppdaterad
Publicerad

Nordeas digitala tjänster drabbades på fredagskvällen av tekniska problem, vilket gjorde att kunderna inte kan logga in vare sig på mobilbanken eller nätbanken.

Vid 21-tiden var problemet löst.

Nordeas norska presschef Catrine Graff sa vid 19-tiden att banken utsatts för en överbelastningsattack, en så kallad ddos-attack.

Problemen ska ha uppstått kring 18.30-tiden.

– Vi hoppas att tjänsterna ska fungera som normalt snart igen. Vi hade ett liknande angrepp för några veckor sedan, säger Catrine Graff.

Hon uppmanade kunder som inte kan logga in att vänta 15-30 minuter och sedan försöka igen och sa att det inte finns någon anledning till oro för bankens kunder.

Det går inte heller i nuläget att säga hur många kunder som berördes.

– Vi vet att några kunder klarar av att logga in medan andra har problem. Så det är tidvis inte alla som har problem.

Strax efter klockan 21 var problemen avhjälpta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.