I maj fick MSB i uppdrag av regeringen att tillsammans med Försvarsmakten ta fram en informationskampanj om Nato för lansering den dag Sverige blir medlem i försvarsalliansen.
Syftet med kampanjen är att öka allmänhetens kunskap om Nato och vad medlemskapet innebär. För det påverkar inte bara vårt militära försvar, utan hela det civila Sverige, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör på MSB.
– Vi hoppas att det ska bidra till att man känner sig träffad – att jag som individ vet mer om vad som förväntas av mig nu, genom den här kampanjen. Och att jag som företag vet mer om vad som förväntas av mig och hur jag kan bidra.
Riktar sig särskilt mot unga
Kampanjen kommer att översättas till flera språk och är uppdelad i två delar.
Den första delen vänder sig till unga mellan 16 och 25 år, framför allt genom digitala kanaler som många unga använder men också genom skolan.
– Ett Natomedlemskap har vi inte haft på schemat i skolan och när man är mellan 16 och 25 år har man ett antal val framför sig, till exempel kring värnplikten. Då är det bra att veta “vad betyder Nato och vad betyder det inte”, säger Charlotte Petri Gornitzka.
Den andra delen riktar sig mot allmänheten och ska besvara de vanligaste frågorna om Nato på sociala medier, i annonser och på stortavlor i städer.
Kräver regeringsbeslut
När det står klart att Sverige är medlem i Nato ska regeringen besluta om informationskampanjen innan den kan lanseras. Kampanjen är således inte helt klar, och därför vill Charlotte Petri Gornitzka inte säga vilken slogan den kommer att ha.
– Men den kanske kommer att handla om “att vi har något att försvara”.