Länsstyrelserna har på regeringens uppdrag kartlagt vilka effekter ökningen av asylsökande 2015 skapat i kommunerna.
Det är tredje gången som kartläggningen görs, och frågorna har denna gång ställts under det första kvartalet 2018.
Precis som vid den förra kartläggningen i höstas är undervisningen i Svenska för invandrare ett av de områden där mottagningen visar sig ha fått stora effekter på många håll.
Var femte kommun anger i länsstyrelsernas enkät att påverkan på SFI varit ”betydande”. Dessutom har drygt sex procent angett att påverkan varit ”allvarlig” eller ”kritisk”.
Brist på lärare och lokaler
Konkret handlar det framför allt om brist på lärare och lokaler, som gör att det skapas långa köer till utbildningarna.
SFI-köerna har ökat i många kommuner, och på flera håll har man inte klarat lagens krav på max tre månaders väntetid.
En av de kommuner som svarat att påverkan varit kritisk är Ragunda. ”Köbildning till SFI då det kommit många elever och för att kunna ha en kvalitativ undervisning enligt lag måste antalet begränsas”, skriver kommunen i sitt svar.
”Aldrig bra”
I Ronneby uppger SFI-rektor Johanna Månsson att man i dag kommit ikapp med köerna men att man tidigare i år hade långa väntetider.
– Det är förstås aldrig bra när vi inte klarar att leva upp till lagens krav, säger hon till SVT.
Och där SFI-belastningen minskar uppstår utmaningar i nästa led. ”De kommuner som uppger en minskande kö till SFI flaggar för en ökad belastning på vuxenutbildningar” står det i den nationella sammanfattningen, som gjorts av länsstyrelsen i Jönköping.