För att få mer tid för eleverna på lektionen struntar numera fysikläraren Daniel Barker på gymnasieskolan Norra Real i Stockholm i den traditionella katederundervisningen. Istället spelar han in sina genomgångar på Youtube.
Filmerna skickas sedan ut till eleverna så att de kommer förberedda till lektionen.
–Jag förbereder mig hemma med att se filmerna. För mig fungerar det jättebra. Jag får större förståelse. Jag tycker egentligen att fysik är väldigt svårt, men jag får det lättare nu när jag ser filmerna, säger Ludvig Warpe som läser fysik i årskurs tre.
Ägnar tiden åt frågor och diskussioner
Det kallas ”Flipped classroom” och kommer från USA. Här vänder läraren på undervisningen. Så istället för att eleven ska köra fast med krångliga hemuppgifter ska de kunna vända sig till läraren i skolan. Det blir möjligt när läraren ägnar mindre lektionstid åt genomgångar och istället ägnar tiden åt frågor, uppgifter och diskussioner.
–Det är som en vanlig fysiklektion bara det att vi har mycket mer tid att ställa frågor och läraren har mer tid att hjälpa oss, säger Christoffer Knudsen, fysikelev i årskurs tre.
–Det är väl både positivt och negativt. Det blir jobbigt om man inte är så ansvarsfull och inte tar sitt ansvar och ser på filmerna, säger Ebba Eriksson, fysikelev i årskurs tre.
Vissa får titta på lektionstid
För Daniel Barker har det blivit tydligt att filmerna tas emot på olika sätt.
–En del behöver inte titta för de kan redan. En del tittar flera gånger för att de behöver det. Men så finns det de som behöver titta men som inte gör det. Men de eleverna låter jag titta på lektionstid. Priset blir att de får lite mindre av min tid på lektionen. Men eleverna är medvetna om att det är de som förlorar nåt på det.
”Får översikt av vad eleverna kan”
Metoden används främst på gymnasiet och oftast inom naturvetenskapliga ämnen. Läraren, Daniel Barker har undervisat såhär i snart ett år och säger att det är för tidigt att säga om hans elever i fysik presterar bättre nu än tidigare. Men läxorna har blivit färre.
–Jag skulle vilja säga att jag hittat metoden där alla elever lär sig mycket mer. Men jag vågar inte säga det. Det jag däremot ser och det eleverna lyfter fram är att de ägnar sig mindre åt ämnesstudier nu. Samtidigt som jag ser att eleverna inte lär sig mindre än tidigare. Men den stora vinsten för mig är att jag får bättre översikt av vad eleverna kan numera, säger Daniel Barker.