Människor som julhandlar på Drottninggatan i Stockholm.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För att spara pengar väljer många att flytta sin julhandel till en annan månad istället, hör mer om det i klippet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ny prognos: Miljardtapp för julhandeln

Uppdaterad
Publicerad

Nu slår den ekonomiska krisen även mot julhandeln. För första gången på tio år spås handeln att minska. Totalt sett handlar det om mer än två miljarder kronor i intäktsbortfall.

Stigande bostadsräntor och hög inflation, det är en kombination som har pressat svenska hushåll under hela 2023. När året nu närmar sig sitt slut leder det också till konsekvenser för julhandeln.

I sin årliga prognos ser Handelns utredningsinstitut (HUI Research) att handeln inför decemberhögtiden kommer att ta smällen.

– Nu har det nått flera. Det är betydligt fler som fått ökade kostnader och det gör sammantaget att vi tror på en nedgång i handeln, förklarar Joakim Wirén, analytiker vid HUI.

Tufft för sällanköpshandeln

För att tydliggöra har HUI gjort en prognos i såväl löpande som fasta priser där det sistnämnda innebär försäljningsutvecklingen exklusive prisförändring. I löpande priser är nedgången minus 3 procent där en viss uppgång (1 procent) väntas inom dagligvaruhandeln medan sällanköpsvaruhandeln – som kläder, möbler och bokhandel – väntas minska med 5 procent.

I fasta priser eller volym är nedgången ännu mer markant: 7 procent totalt och 9 procent för sällanköpsvaruhandeln.

HUI spår nu att hushållen fortsatt kommer att vara ekonomiska och välja utifrån prislapp. Ett exempel är den ekologiska skinkan som kan väljas bort mot en billigare variant.

– Maten kommer att prioriteras högst och trumfar julklapparna. Men helst vill man inte kompromissa med julklappar och julbordet, utan kommer att försöka leva snålare före och efter julen, säger Joakim Wirén.

Miljardtapp för handeln

Rent ekonomiskt handlar det om ett tapp för handeln på omkring 2,5 miljarder kronor jämfört med föregående år. Då just julhandeln är den viktigaste försäljningsperioden under hela året kan nedgången få konsekvenser för vissa sektorer, framförallt beroende på hur de senaste åren varit.

– Det fanns en hel del som hade det väldigt bra under pandemin, de branscherna har nu bra marginaler att ta av och man kan ta några dåliga år. Hade man däremot en tuff tid under pandemin, som till exempel modehandeln, kanske man inte har samma marginaler, säger Joakim Wirén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.