• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Arbetsförmedlingens Jobtech-avdelning har varit ”tolerant till förseningar” heter det. Foto: SVT

Skulle bygga en egen appbutik – nu är framtiden oviss för mångmiljonsatsningen

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsförmedlingens it-satsning, Jobtech, skulle skapa många nya webbtjänster samlade i en egen appbutik. Men verkligheten blev en annan. Nu ses satsningen över.

Redan 2016 hette det att alla jobbannonser, från både Arbetsförmedlingens Platsbanken och från privata webbtjänster, skulle samlas i en ny version av Platsbanken. Den och andra nya tjänster skulle sedan fylla den nya appbutiken ”Jobstore”, en digital butik som Arbetsförmedlingens toppchefer jämförde med App Store eller Google Play.

Flera år senare hade inget av detta kommit på plats. SVT:s granskning av Jobtech visade också att:

Arbetsförmedlingens it-satsningar

Arbetsförmedlingen backade på flera punkter, men framhöll också att Jobtech åstadkommit resultat – bland annat en utveckling av just Platsbanken.

Inför den väntade reformeringen av Arbetsförmedlingen har myndigheten nu låtit en extern konsult undersöka satsningen, genom att intervjua företag, myndigheter och organisationer som man samarbetat med kring Jobtech.

Både beröm och kritik

Konsultens rapport visar att de intervjuade är överens om att Jobtech skapat bra samarbeten och kan bidra till en bättre digital arbetsmarknad.

– Vi har som uppgift att jobba med öppen data och informationsutbyte, och här har Jobtech bidragit, säger Thomas Hagman, chef för ledningsstaben på Arbetsförmedlingen.

– Medskicket från rapporten är att det är viktigt att vi definierar vår roll så det blir tydligt och transparent.

Rapporten innehåller också flera kritiska synpunkter. Bland annat att Jobtechs tjänster, enligt rapporten, ”inte alltid kunnat visa praktisk nytta tillräckligt snabbt eller varit i linje med de behov som uttryckts”. Arbetsförmedlingen och Jobtech uppfattas också som ”mer tolerant till förseningar än vad som är fallet i privata sektorn”.

Thomas Hagman säger att man tar till sig av kritiken och nu utreder vilken omfattning och inrikning Jobtech ska ha framöver.

– Det är för tidigt att uttala sig om den exakta budgeten och det exakta gränssnittet för det här arbetet.

Vet du mer om denna eller andra satsningar vi borde granska? Kontakta SVT:s reporter.

Fakta: Jobtech

Arbetsförmedlingen har årligen lagt ungefär 40 miljoner på Jobtech, en avdelning som ska skapa en ”digital infrastruktur” som via nya appar och it-tjänster ska förbättra matchningen på arbetsmarknaden.

It-utvecklingen har i stor utsträckning varit fredad i myndighetens nedskärningsprogram det gångna året, och den ”digitala infrastrukturen” framhålls i januariavtalet av regeringen och samarbetspartierna som ett av de områden som Arbetsförmedlingen ska satsa resurser på även efter reformeringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Arbetsförmedlingens it-satsningar

Mer i ämnet