Sedan den 28 maj kan många arbetssökande sköta sina ärenden helt digitalt på Arbetsförmedlingens hemsida. Det gäller de som ska påbörja jobb eller studier inom 90 dagar, och systemet ska avlasta myndighetens vanliga kundtjänst.
Men det har haft ett allvarligt fel. Arbetssökande som skrev in sig i samma sekund kunde få upp varandras planering på skärmen. Det har skett vid 51 tillfällen och totalt har alltså drabbat drygt hundra arbetssökande.
En planering kan till exempel innehålla en uppmaning att söka en viss typ av jobb, men inte personuppgifter om enskilda. Det fick däremot myndighetens handläggare tillgång till – personuppgifter om arbetssökande som de egentligen inte hade rätt att se.
Måste testas
I måndags nödstoppades systemet, vilket betyder att tusentals arbetssökande just nu inte kan använda det. I snitt bedöms det omfatta mellan 10 och 12 procent av de arbetssökande – men antalet ökar i samband med skolavslutningar och examen. Vid nedstängningen var 2 700 arbetssökande inne i systemet.
– Vi har nu gjort en anmälan till Datainspektionen eftersom handläggarna fått tillgång till personuppgifter, säger Johan Gabrielsson, tillförordnad it-chef. Han uppger att man identifierat och åtgärdat felet och hoppas kunna starta systemet igen i kväll eller i morgon.
Det är det andra liknande felet på kort tid. Den första anmäldes den 18 maj men det hann bara påverka några få personer.
Arbetsförmedlingens it-krascher
2016 visade SVT hur Arbetsförmedlingen satsat 100 miljoner på en ny sajt som inte blev av.
2017 fick man böta en kvarts miljon för olagliga inköp av IT-konsulter.
2018 avslöjade SVT att den nya tjänsten Jobskills kunde användas för flyktingspionage.
2019 kom det fram att en ny robot fattat tusentals felaktiga beslut och dessutom bröt mot lagen.
2020 visade en ny SVT-granskning att man man lanserat en ny webbtjänst i strid med sina egna jurister och it-säkerhetsexperter.