– Det är ett stort investeringsbehov samtidigt som vi har ett ansträngt finansiellt läge. Då är det rimligt att titta på flera möjligheter till finansiering, säger Anna Johansson som på torsdagen talade inför hundratals representanter eller som hon skämtsamt uttryckte det ”nördar” från transportsektorn på Transportforum i Linköping.
Hon pekade också på att det krävs mer pengar till underhåll för att förbättra befintlig järnväg, vilket hon delvis hoppas få igenom i regeringens vårbudget. Men bara pengar räcker inte.
– Det finns också stora brister i hur underhållet är organiserat, säger hon.
Regeringen vill skärpa kontrollen över underhållet och det kan bli färre aktörer jämfört med nu.
Nya banor
Men det enskilt viktigaste infrastrukturprojektet anser ministern är en ny järnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö där tågen kan gå snabbare än i dag.
– För att korta resvägen men också för att avlasta de gamla stambanorna så att annan trafik kan fungera bättre, säger Anna Johansson.
De borgerliga partierna är också för en höghastighetsjärnväg och det pågår förhandlingar mellan lokala och regionala parter. Där ser Anna Johansson ytterligare möjligheter att få in pengar till ny räls.
– Man kan tänka sig medfinansieringen från exempelvis kommuner och företag i och med att markvärdet ökar med höghastighetståg, säger hon.
Utreda skatter
Planer på en vägslitageskatt för lastbilar presenterade regeringen i fjol och pratade då om en ambition att införa det under mandatperioden. Nu tror infrastrukturministern att det sannolikt blir senare. När en särskild flygskatt kan införas vet hon inte. Beskattning av flygresenärer ska både dra in pengar till statskassan och göra det mer attraktivt att välja tåget som är bättre för miljön, enligt ministern.
Flygskatten har kritiserats av borgerliga politiker som varnat för minskat flygresande och att jobb i flygsektorn hotas.
Regeringen gav på torsdagen statliga VTI uppdraget att ta reda på olika trafikslags kostnader. Syftet är att se om skatter och avgifter för infrastruktur kan utformas effektivare.
Fakta: Höghastighetståg
- Ett nytt järnvägsnät för höghastighetståg är tänkt att gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping.
- Tågen ska kunna köras i upp till 320 kilometer i timmen.
- Restiden mellan Stockholm och Göteborg minskar till cirka två timmar.
- Kostnaderna beräknas hamna på cirka 170 miljarder kronor.
- Den första sträckan som planeras är Järna-Linköping (Ostlänken).
- Om alla planer går i lås ska det bygget ske 2017-2028.
Källa: Trafikverket/TT