Regeringspartierna S och MP kom redan före jul överens om att minderåriga ensamkommande som kom till Sverige före 2015, ska få en ny möjlighet att stanna i Sverige.
Detta skulle ske genom ett tillfälligt uppehållstillstånd, för att slutföra gymnasiestudier samt efteråt få möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden och därigenom bli aktuell för ett permanent uppehållstillstånd.
– Bakgrunden är att vi under hösten har sett att vi har långa handläggningstider. Även om de går ner går det inte tillräcklig snabbt och då har vi kommit fram till att de som har väntat väldigt länge och kom till Sverige före det aktuella datumet, 24 november 2015, ska få den här möjligheten, säger migrationsminister Heléne Fritzon (S).
Inget löfte om att bli kvar permanent
Ministern förtydligar att det inte rör sig om en garanti att få stanna permanent i landet, men att det öppnar för den möjligheten.
– Det förslag vi lägger handlar om ett tillfälligt uppehållstillstånd på tretton månader för gymnasiestudier.
– Det ska kunna leda till att man också får fortsatt uppehållstillstånd, i den mån man kan visa att man sedan kan försörja sig på arbete.
Förändringar sedan i höstas
En förändring som finns i det nu framlagda lagförslaget jämfört med i höstas är att de sökande även ska kunna få gå kortare yrkesutbildningar, som alternativ till gymnasiestudier.
– Studier kan bedrivas i olika former. Det viktiga är att vi erbjuder utbildning, den viktigaste investeringen i unga människors liv. Den kommer man att ha glädje av oavsett om man blir kvar i Sverige eller hamnar någon annanstans längre fram, säger Heléne Fritzon.
En annan förändring är att ensamkommande som från början bedömdes vara vuxna inte omfattas av förslaget.
– De som när de kom sa att de var minderåriga men som bedömdes vara uppenbart över 18 år omfattas inte av det här förslaget. I övrigt gäller den bedömning vi har för åldersbedömningar.
Behöver stöd av V och C
Förslaget, som nu ska ut på remiss, föreslås träda i kraft den 1 juni i år, men regeringen behöver fortfarande stöd av fler partier för att få igenom förslaget i riksdagen, framförallt Vänsterpartiet och Centerpartiet.
Christina Höj Larsen, V:s migrationspolitiska talesperson, är positiv till regeringens initiativ men menar att förslaget brister i att innehålla godtyckliga avgränsningar för vilka som omfattas.
– För de många ensamkommande som redan nu lever som hemlösa i väntan på att förslaget ska träda i kraft är läget akut. En amnesti, det vill säga permanent uppehållstillstånd för alla ensamkommande som väntat mer än ett år, är en bättre helhetslösning, säger hon.
Centerpartiet uppger för SVT Nyheter att man i nuläget inte vill uttala sig om förslaget, utan inväntar de remissvar som har begärts till slutet av februari.
Fakta: Regeringens lagförslag
En ensamkommande som fått ett beslut om utvisning ska kunna beviljas ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för studier på gymnasial nivå.
Flera villkor ska dock vara uppfyllda:
- Den ensamkommandes asylansökan ska ha registrerats hos Migrationsverket senast den 24 november 2015.
- Den ensamkommande ska ha anvisats boende i en kommun, vilket innebär att personen inte har bedömts som uppenbart vuxen.
- Handläggningstiden fram till utvisningsbeslutet ska ha varit minst 15 månader och beslutet ska ha tagits tidigast den 20 juli 2016.
- Utvisningsbeslutet ska ha fattats efter att den ensamkommande hunnit fylla 18 år
- Den ensamkommande ska studera eller ha för avsikt att studera i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan.
- Även en annan motsvarande utbildning på heltid eller en sammanhållen yrkesutbildning inom komvux eller särvux på heltid omfattas.
- Utlänningen ska också klara en vandels- och säkerhetsprövning
- En ansökan om tidsbegränsat uppehållstillstånd föreslås endast få göras under en begränsad tid på tre månader och vid ett tillfälle.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juni 2018.
I det utkast till lagrådsremiss som justitiedepartementet nu skickar ut på remiss uppskattas 9.000 ensamkommande kunna komma att omfattas av lagförslaget.
Bara i år bedöms de extra kostnaderna kunna uppgå till över 400 miljoner kronor om man räknar in statens och kommunernas kostnader, samt kostnader för studiestöd.
Under 2019 bedöms de kostnaderna kunna bli över 1,6 miljarder kronor.
”Mot bakgrund av svårigheten att bedöma de ekonomiska effekterna av förslaget kan regeringen behöva återkomma till riksdagen om behov av ytterligare anslagsökningar”, står det i förslaget.
Källa: Justitiedepartementet & TT