SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu hantverkare. En av många missnöjda konsumenter som kontaktat redaktionen är Somsri Thitiratrakarn.
Hon anlitade en firma för att få sitt tak fixat och firman tog på sig uppdraget att måla taket. Taket visade sig dock vara i så dåligt skick att det började läcka in kort efter ytrenoveringen. Men trots det vill företaget, Boa Vista, inte ta något ansvar.
”Kunden väl medveten”
När Somsri anlitade företaget ville hon försäkra sig om att just målning av taket var en bra lösning för hennes gamla tak. Hon bad därför Boa Vistas arbetsledare kolla takets skick. Enligt Somsri lyfte då arbetsledaren på ett par pannor och meddelade att taket såg bra ut och en målning skulle fungera bra.
Boa Vistas vd skriver i ett mejl till Plusredaktionen:
”Om Somsri visste att fastigheten var i behov av renovering och var så insatt i fastighetens skick, så var hon väl medveten om vad för tjänst hon beställde av oss enligt avtal som hon skrivit under.”
Vd:n skriver vidare:
”Om vi målar en takpanna så betyder inte det att det inte kan läcka.”
”Tydliga avtal”
Boa Vista menar att de är tydliga med vad som gäller i sitt hantverkaravtal. Där står det bland annat så här:
”Boa Vista ansvarar ej för skick och funktion på konstruktion och material under takets ytskikt. Boa Vista ansvarar inte heller för bedömningen av takets skick före arbetet utförs.”
Eftersom Somsri Thitiratrakarn skrivit på avtalet menar Boa Vista att hon också godkänt villkoren.
ARN ger Somsri rätt
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) gör däremot en helt annan bedömning och ger Somri rätt trots Boa Vistas avtal. Nämnden rekommenderar företaget att betala tillbaka hela summan, 20 600 kronor, för ett arbete som inte borde sålts till kunden.
ARN:s rekommendation grundar sig på konsumenttjänstslagen, som säger att ett företag inte ska sälja en tjänst som inte är till nytta för konsumenten.
Inget svar och inga pengar
Men trots ARN:s rekommendation har Somsri inte fått tillbaka sina pengar av Boa Vista. Plusredaktionen har sökt företaget igen, för en förklaring till varför de inte följer ARN:s rekommendation, utan att få något svar.
Följ hela hantverkargranskningen här – och tipsa Plus reporter.
Tre tips för att slippa problem med hantverkare
Var noga med att skriva ett skriftligt avtal och att avtalet innefattar minst följande:
- Vad som ska göras. Var tydlig med vilket arbete som faktiskt ska utföras. Är förväntningarna rimliga? Vad säger hantverkaren?
- Tiden. När ska arbetet påbörjas och avslutas? Vad händer om det blir en försening?
- Pengarna. Hur mycket ska det kosta och när ska betalningen ske?
Källa: Konsumentverket
Konsumentverket har också varit med och tagit fram ”Hantverkarformuläret”, som är ett hjälpmedel när man anlitar en hantverkare.