Av Pisarapporten som presenteras av OECD, framgår att Sverige har en relativt hög kostnad per elev. Det som framförallt skiljer Sverige från länder med bättre skolresultat bland eleverna, är att vi har relativt låga lärarlöner.
Björklund tycker Sverige är på rätt väg
Jan Björklund ser OECD:s rapport som en bekräftelse på att Alliansens skolpolitik är rätt:
– De slutsatser OECD drar i den här rapporten ligger ju mycket väl i linje med den utbildningspolitik vi har nu i Sverige. Det handlar om att stärka studiedisciplinen i svenska klassrum. Vi behöver återigen ha en mer aktiv lärarledd traditionell katederundervinsing i stället för att eleverna löser självständiga uppgifter timme efter timme, säger han.
Dessutom vill Björklund se högre löner och bättre karriärvägar för att få skickliga personer att välja läraryrket och stanna kvar där.
Björklund passade också på att ånyo tala för ett återförstatligande av skolan eftersom mindre kommuner enligt honom inte klarar att satsa på lärarna på det sätt som större kommuner kanske kan redan i dag.
Baylan vill se mindre klasser
Pisarapporten visar på ett svagt samband mellan storleken på klasser och elevernas resultat, men Ibrahim Baylan vill ändå se mindre klasser och menar att detta inte bör ställas mot en välbehövlig satsning på läraryrket:
– Jag tror att vi behöver ha lärare med större kompetens och det är därför vi vill satsa på en kompetensförsäkring för lärare. Men vi behöver också ha mindre klasser, särskilt under de tidiga åren på 17-18 elever för då hinner läraren med mer än om man som i dag har 28-29 eller 30 elever i en förstaklass, säger han.
Fridolin: Dags höja lärarlönerna
Också Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin anser att onsdagens rapport ger stöd för att lärarnas löner och status måste höjas.
– Det är väldigt intressant att OECD pekar på behovet av höja lärarlöner, säger Fridolin som nu menar att det är dags för stat och kommun att ta gemensamt ansvar för att uppvärdera läraryrket och lärarnas löner.
Enligt Fridolin kan det exempelvis ske genom att kommunerna skriver lokala avtal där kompetensutveckling och löneutveckling hör ihop och följs åt. Han menar också att det inte behövs någon lång startsträcka för att komma igång.