Med hjälp av Facebooks spårningsverktyg har nätapoteken kunnat dela information med sociala media-jätten – helt utan kundens godkännande.
Facebook kan exempelvis få reda på att en kund har lagt till Viagra i sin kundkorg, och att samma person påbörjat en konsultation för potensproblem. Tillsammans med information om vem kunden är kan detta användas för att skapa riktade annonser mot samma person.
– Jag är chockad. Det här är data som apoteken inte får dela med någon, säger den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Paul Tang till Ekot.
Bryter mot Facebooks regler
Förra året avslöjades att statliga Apoteket hade röjt information om uppemot en miljon människors köp till Facebook. Som svar på onsdagens avslöjande hänvisar Facebook till sina regler, där det står att annonsörer inte får dela information om folks hälsa med dem.
I ett mejl till Ekot skriver Facebooks ägarbolag Meta också att de har ett filter för att fånga upp om känsliga uppgifter ändå skickas, men att detta inte kan ”fånga allt hela tiden”.