En del av satsningen syftar bland annat till att invandrarelever ska få fler timmar i svenska.
Enligt Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister, ger satsningen tre timmar mer svenska till dessa elever.
Förutom till ökad undervisningstid ska pengarna användas till att kompetensutveckla lärare och rektorer, att kartlägga nyanlända elevers behov av stöd och att höja kvaliteten på utbildningen i svenska för invandrare.
För lång tid
Resultaten för elever som har invandrat till Sverige efter skolstarten har sjunkit de senaste åren.
-Det tar för lång tid innan nyanlända invandrarelever kommer upp i kunskapsnivå för att kunna integreras i skolsystemet fullt ut, sade utbildningsminister Jan Björklund vid en pressträff på onsdagen.
En av förklaringarna till det försämrade resultatet är, enligt utbildningsministern, att eleverna kommer till Sverige i högre ålder i dag än de gjorde tidigare.
Den genomsnittliga åldern för den som kom till Sverige som barn var tidigare omkring nio år, vilket innebar att barnet började i trean i den svenska skolan.
I dag börjar de nyanlända i genomsnitt i årskurs fem. Detta leder till att eleverna inte hinner gå tillräckligt länge i den svenska skolan.
Därför undersöker regeringen möjligheten att förlänga skolplikten för dessa elver, en förändring som dock inte finns med i dagens satsning.
Jan Björklund påpekade att förlängd skolplikt kräver en lagändring.
Ensamkommande
En förklaring till att de nyanlända elverna numera är äldre kan vara att andelen ensamkommande flyktingar i tonåren har ökat.
Det sade integrationsminister Erik Ullenhag, som förutom Nyamko Sabuni och Jan Björklund, deltog vid pressträffen.
En annan faktor bakom de försämrade resultaten är, enligt Jan Björklund, att invandringen har ändrat karaktär under senare tid. I dag sker invandringen i stor utsträckning från Somalia och Afghanistan, där skolan ofta inte fungerar.
-I Afghanistan har ju flickor till och med varit förbjudna att gå i skolan, sade han.