Efter över en månads väntan fick Robin Jansson till slut bita i det sura äpplet och acceptera faktum. Det japanska retrodataspel han hade beställt skulle aldrig komma fram, och det var bara att vända sig till försäljaren för att be om pengarna tillbaka.
En störande detalj i det hela var det faktum att spelet faktiskt befinner sig någonstans i Sverige, eller i varje fall har gjort det. Det vet Robin Jansson därför att han har varit tvungen att betala 75 kronor – inte så långt ifrån spelets värde på en dryg hundring – för Postnords hantering av ett paket som sedan tycks ha gått upp i rök.
Pengar som han inte har lyckats få tillbaka.
– Det här att jag inte får tillbaka avgiften trots att paketet uppenbarligen har försvunnit i deras hantering, jag blir ju irriterad så klart, säger han.
Postnord: Vi brukar betala
SVT Nyheter har varit i kontakt med, och tagit del av flera anmälningar till, Post- och telestyrelsen (PST) om hur paket nått Sverige, varpå beställaren har betalat tullkostnader och hanteringsavgift till Postnord. Sedan har paketet försvunnit, men beställarna har trots det inte kunnat få tillbaka hanteringsavgiften.
Vad exakt som hänt med paketen är i regel svårt att säga för den som har beställt, eftersom vad som ibland lite slängigt kallas för ”Kinabrev” ur Postnords perspektiv räknas som brev. Då har man varken rätt till spårning eller reklamation, även om Postnord i själva verket ofta kan spåra dem, av tullskäl.
På sajten Hallå konsument, som samordnas av Konsumentverket dit ett tjugotal konsumenter ska ha vänt sig med detta problem, konstaterar man i ett svar på en fråga att det kan bli svårt att få tillbaka pengarna. Samtidigt kan det vara värt att försöka:
”Du kan såklart ändå prova att kontakta säljaren och höra om de kan framföra ditt klagomål för att på så vis få tillbaka dina pengar, företag är ju ofta måna om sina kunder”, står det i svaret.
Peter Hesslin, chef solutions, på Postnord framhåller att man faktiskt oftast betalar tillbaka avgiften – om kunden kan visa att Postnord har gjort fel. Och att han kan förstå att fall som Robins är frustrerande.
– I det fallet kan jag hålla med om att det inte känns rätt, och om det är tydligt att vi inte har levererat paketet så brukar vi betala tillbaka, säger han.
”Jag har ju ändå betalat”
Men Robin Jansson säger att det besked han fick helt enkelt var att några pengar inte gick att få tillbaka. Han beskriver hur Postnords kundombudsman konstaterat att de inte misstrodde honom, men att det inte gick att göra någonting.
Och Postnords argument om att han inte hade betalat för en frakt med rätt till spårning och reklamation är en klen tröst – har man betalat 75-kronorsavgiften för hantering så väntar man sig, enligt honom, att paketet också kommer fram.
– Om de slarvar bort mitt paket i sin ägo så borde jag kunna få tillbaka avgiften. Jag har ju ändå betalat för att de ska hantera mitt paket, säger han.
Är du drabbad? Här kan du ställa frågor till Postnords vd som ska intervjuas i Morgonstudion.