Det beskrivs som ett av de allvarligaste tillbuden under de senaste 30 åren. Men hittills har detaljerna varit okända för allmänheten. Dokument från Statens haverikommission som SVT tagit del av visar hur nära det var att två tåg frontalkrockade den 4 november i år.
– Vi kan konstatera att det var en väldigt allvarlig händelse. Det hade kunnat inträffa en kollision eller en urspårning, säger Helga Baagøe kommunikationsdirektör på SJ.
Växel slog om
Tågkompaniets tåg 8919 var på väg från Örebro och höll en hastighet på 130 kilometer i timmen. Lokföraren på tåget såg i systemet att en signal längre fram skulle visa stopp och valde därför självmant att sakta ned.
Tåget närmade sig nu mötesplatsen i Strömtorp utanför Degerfors där ett av SJ:s X2000-tåg stod och väntade. Plötsligt slog en växel om så att tåget leddes in mot det stillastående X2000.
Tåget tvärbromsade och när det till slut stannande var det mindre än hundra meter mellan de båda tågen. Där stod de nos mot nos på samma spår.
Lokföraren räddade situationen
– När vi fick reda på att det hade hänt så trodde man inte att det var sant. Det ska inte kunna hända, säger Håkan Jarl trafikchef på Tågkompaniet.
Hade inte lokföraren varit uppmärksam och sänkt hastigheten för signalen längre fram eller sett det andra tåget hade det kunnat sluta mycket illa.
– Vi ser allvarligt på det som har hänt, vi ska helt enkelt inte kunna få in två tåg med möte, någonting har blivit fel och nu måste vi titta på exakt vad det är för fel som har uppstått, säger Anna Lundman chef för Trafikverket Underhåll.