Håkan Wasén beställde en domkraft på nätet. När den kom var det en miniatyr: ”Vet inte om man ska skratta eller gråta”. Foto: Hannes Bergdahl

Håkan beställde en domkraft på nätet – fick en miniatyr i plast

Publicerad

Håkan Wasén beställde en elektrisk domkraft från en nätbutik via en Facebookannons. Men när försändelsen väl kom fick han till sin förvåning se att de hade skickat en miniatyrvariant i plast.

Och han är inte ensam om att ha drabbats. Nu utreder polisen ett 60-tal ärenden mot blufföretaget.

– Det är en smart bluff. Man betalar ganska små pengar och ingen bråkar om sina 350 spänn, säger Håkan Wasén.

Sedan mitten på december förra året har Konsumentverket fått in över 90 anmälningar från personer som har blivit lurade av nätbutiken.

I en stor del av fallen har kunderna beställt en vara som de har betalat för och sedan fått en miniatyrvariant av produkten. I övriga ärenden har kunderna inte ens fått någon vara alls.

– Man har sett exempel på att man har köpt motorsågar och så har det i stället kommit en sekatör. Eller att någon har beställt ett löpband och i stället fått ett hopprep, säger Hans Lundin, pressansvarig på Konsumentverket.

Vill varna andra

Håkan Wasén i i Linköping beställde en elektrisk domkraft från hemsidan. Som alla andra drabbade hittade han till nätbutiken via en annons på sociala medier. Efter en månad kom varan – i ett litet kuvert. När han öppnade det låg där, till hans förvåning, en miniatyrdomkraft.

– Den var av plast och vägde 32 gram. Jag blev lite sur men visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Håkan Wasén vill nu varna andra och mana till extra vaksamhet vid e-handel från okända hemsidor.

– De är smarta, för att genom att skicka en vara blir det inte ett bedrägeri utan en tvist om varans innehåll. 

”Stort antal”

Polisen har i nuläget kunna koppla ihop 65 polisanmälningar om bedrägeri med företagets verksamhet.

Till Konsumentverket har totalt 98 fall om vilseledande marknadsföring inkommit. Men enligt Hans Lundin är ärendena svårutredda. Hemsidan är numera nedstängd och det finns inga kontaktuppgifter.

Inte heller de kunder som har drabbats har lyckats komma i kontakt med företaget.

Här är fler exempel på hur företaget lurats. Kunden beställde en handmotorsåg, men fick en sekatör. Foto: privat
En person beställde ett gåband av företaget, men fick ett hopprep. Foto: privat.

Ett 50-tal kunder ger en samstämmig bild av tillvägagångssättet, där de har klickat på en annons på Instagram eller Facebook och sedan handlat från hemsidan.

– Det verkar vara genomgående att man försöker kontakta bolaget och så går det inte, säger Hans Lundin på Konsumentverket.

Har har själv inte hört talas om något liknande tidigare.

Hur stor sannolikhet är det att kunderna får tillbaka sina pengar?

– Normalt sett ska man kunna vända sig till ett bolag med en reklamation. Men när det inte finns några kontaktvägar och deras webbplats är nedsläckt blir man fundersam.

SVT Nyheter har försökt komma i kontakt med företaget men inte lyckats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.