En stor del av kokainet som årligen når Europa anländer via containerfartyg från Sydamerika. Ofta vet inte den som äger innehållet i containern att droger lastats ombord utan smugglarna förlitar sig på korrupt hamnpersonal som finns utspridd på hamnar världen över. Det är något bland annat den europeiska brottsbekämpande myndigheten Europol identifierat som ett stort problem i kampen mot narkotikan.
– De är de som är de kriminella nätverkens ögon och öron vid hamnen för att man ska kunna genomföra smugglingarna, säger Patrik Andersson som jobbar med att kartlägga nätverken.
Allt mer kokain smugglas
Tullverket har de senaste åren hittat allt mer kokain på väg till Sverige – närmare ett halvt ton bara under förra året. Ett beslag var på nästan 300 kilo och kördes med lastbil till Skåne. Ytterligare 95 kilo kokain låg i en container som skickades från Rotterdam till Göteborg. Den vanligaste vägen in till Sverige är enligt poliser och tullpersonal – Öresundsbron.
Men även hamnarna används.
Bytte ut drogerna innan lasten anlände
Hamnen i Helsingborg har vid flera tillfällen använts som en väg in för kokain. Två män dömdes 2010 till tio år vardera för grovt försök till narkotikabrott. De hade försökt smuggla in det de trodde var 106 kilo kokain, men polis och tull hade bytt ut drogerna innan lasten anlände.
– Sedan dess har vi arbetat med vårt interna säkerhetsarbete mycket för att säkerställa att försvåra för den typen av incidenter nu och i framtiden Med olika tekniska system också nya rutiner för hur vi hanterar vid rekryteringar etcetera, säger Per Björnsson som är chef för affärsstöd vid Helsingborgs hamn.
Intresset för hamnen har fortsatt efter domen 2010. Kokainlaster på gatan värda miljontals kronor har skickats med Helsingborgs hamn som destination, vilket tidningarna Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan avslöjat i flera granskningar.
Infiltrerat hamnarbetare
Hamnen är intressant eftersom 90 procent av allt frukt och grönt som skeppas till Norden går genom där. Med grönsaker och frukt från Sydamerika kan därmed smugglarna skicka med narkotika.
– Därför är det intressant för alla kriminella nätverk att få access till hamnen, för smuggling helt enkelt, säger Patrik Andersson vid polisens underrättelseenhet i region Syd.
Han menar att kriminella nätverk redan infiltrerat lokala fruktgrossister och även Helsingborgs hamn med personer för att kontrollera logistiken i smugglingen.
– Vi misstänker att det finns folk med kopplingar till de kriminella nätverken som redan nu har vissa arbetsuppgifter i hamnen, säger polisen Patrik Andersson.
Vill inte kommentera uppgifterna
I hamnområdet där 3 000 containrar varje vecka passerar hamnen, träffar vi Per Björnsson som är chef för affärsstöd vid Helsingborgs hamn. Han vill inte kommentera polisens uppgifter om att han ska ha personer med kopplingar till smugglingsnätverk som anställda.
– Det är uppgifter som polisen har nämnt. Vi har inga direkta uppgifter och vill inte kommentera enskilda ärenden, säger han.
Johan Mangbo, kommunpolis i Helsingborg, menar att ett problem i dag är att polisen och tullen på grund av sekretess inte kan dela information om vissa personers kriminella kontakter med exempelvis företag.
– Man bör se över sekretesslagstiftningen som i dag är hämmande för brottsbekämpningen. Generellt sett kan säga att informationsdelning är A och O i allt brottsförebyggande arbete, säger han och menar att det hade gjort det möjligt att ”agera på ett kraftfullt sätt” genom att delge informationen till kommuner och företag.