I dokumenten framgår det att 0,3 procent av de testbrev med så kallade transpondrar som skickades i bolagets kvalitetsundersökningar under förra året betecknas som ”försvunna”. En siffra som motsvarar runt 5,5 miljoner av alla de brev som Postnord hanterade 2016. Testbrevens transpondrar kan i vissa fall ha gått sönder, något som kan förklara en del – men troligtvis inte hela – bortfallet, enligt Post- och telestyrelsen (PTS).
– 5,5 miljoner är ju ett tak men förutsatt att den här undersökningen är representativ för Postnords hela brevhantering så kan det röra sig om någon eller några miljoner brev, säger Joakim Levin, som är sakkunnig i ekonomisk analys på PTS, till tidningen.
Postnord vill enligt SvD Näringsliv vare sig bekräfta eller dementera PTS bedömning av hur många brev som försvunnit.
LÄS MER: Bengt fick inte sin post på två månader
LÄS MER: Här kastar Postnord paket – igen