Paket som kommer bort, hamnar fel, eller kommer fram flera månader sent. Postnords posthantering har länge gett kunderna huvudbry, i synnerhet inför julhelgerna, men Annemarie Gardshol, vd för Postnord Sverige, säger att man i år har mindre anledning att oroa sig.
– Vi har en historia där det har varit en del problem, men det senaste året har vi verkligen gjort framsteg. Vi ser det i de kommentarer vi får från kunder speciellt nu under den här hektiska tiden. Så jag tror inte man är lika negativ nu som man kanske har varit tidigare.
Enligt henne har företaget jobbat för att förbättra kvaliteten, bland annat genom investeringar i nätverk, fler postterminaler och fler ombud inför julen.
– Det startade egentligen 2015, när man befarade att brevvolymerna skulle gå ned väldigt snabbt och bestämde sig för att göra stora förändringar i verksamheten och automatisera en stor del av den så kallade brevsorteringen. Då gick det kanske lite väl fort, man fick inte med sig de anställda och tekniken kanske inte var på plats, och det gjorde att det blev kvalitetsproblem.
På onsdagsmorgonen svarade Annemarie Gardshol på frågor från SVT:s tittare i Morgonstudion. Här är ett urval:
1. Vad har ni för plan för er hantering av tilläggstjänsten expresspaket? I dag tar det längre tid att skicka ett expresspaket än ett vanligt brev. Köper man en tilläggstjänst borde det rimligen vara snabbare hantering.
– Nu har vi en 0-2 tjänst för våra grundtjänster, så det tar två dagar för brev att komma fram. Expresspaket funkar lite på samma sätt, vill man komma fram snabbare då får man kanske titta på andra typer av tjänster. Tycker man att vi inte skött oss då tycker jag man ska direktkontakt med oss.
2. Har Postnord satt i system att blåsa kunderna på hemleveranser och aldrig leverera till dörren?
– Absolut inte. Det är jätteviktigt att vi lever upp till vårt kundlöfte. Ibland kan det vara problem med hemleveransen. Då ska vi försöka få tag på mottagaren och säga det. Kanske till och med be dem boka en ny utkörning av leveransen. Så det kan uppstå problem då försöker vi få kontakt med mottagaren. Hör man inte från oss då får man ta kontakt med oss och se till att vi bokat en ny utkörning.
3. Vad beror det på när paket försvinner spårlöst? Vad är det som brustit?
– Det är väldigt få paket som försvinner, men händer det kan det vara så att paketet har gått sönder. Det kan vara så att adresslappen har trillat bort. Vi har en avdelning som tar hand om paketen som saknar en mottagare och försöker spåra upp vem den mottagaren är. Mitt tips i jultider är att man lägger en extra adresslapp i paketet.
4. Varför ska ett paket där det står klart och tydligt ”present” kosta 120,58 kronor att få ut?
– Det här är en process som vi håller väldigt hårt på, det är ett samarbete med Tullverket. Är det från privatperson till privatperson så ska man inte betala avgift såvida inte gåvans värde överstiger 500 kronor. Ibland är det tyvärr osäkert om avsändaren är ett företag eller en privatperson och då måste vi gå den säkra linjen och klassa det som en vara från ett företag. Det man ska göra är att ta kontakt med kundtjänst så löser vi det väldigt enkelt.