”Är talsvårigheter är ärftligt?”, ”När bör de första orden kommit?”, ”Vilka tidiga insatser kan man ta till för att motverka talsvårigheter?”. Det var stort tryck på chatten om barns språkutveckling med professor Anette Lohmander.
De flesta frågade om just deras barn var normala, när man ska bli orolig och hur man bäst gör för att utveckla sitt barns språk.
– Man ska prata och kommunicera på olika sätt för barnet. Och göra det även om man inte får ”svar”. Det finns ingen specifik metod för att ”sätta igång jollret”, men vi vuxna har en tendens att prata mindre med barn som ännu inte använder så mycket joller och ljudande. Det är så kommunikation fungerar, skrev Anette Lohmander.
Frågor om flerspråkiga
Flera frågade också om hur man ska tänka med flerspråkiga barn som är sena i språkutvecklingen.
”Mitt barn är 16 månader och fortfarande kan inte ett ända ord, anledningen till detta kanske är att jag pratar med honom på ryska, pappa på persiska och vänner på svenska. Ska jag prata med honom bara på ett språk?” frågade Nargiza.
– Med tre språk i sin omgivning så behöver barnet nog lite mer tid på sig. Ljudar/jollrar barnet fast det inte säger några ord är det bra och ni vuxna ska förstås fortsätta och prata för att barnet ska få höra mycket språk även om han/hon inte säger några ord än. Prata på hemspråket, det vill säga fortsätt som ni gör för det ger barnet en möjlighet att få med sig flera språk i sin utveckling, även om det kan ta lite längre tid. Använder han/hon inga ord vid 2 års ålder är det bra att få kontakt med en logoped, men helst en som kan något av språken, svarar Anette Lohmander.