Vid en presskonferens tidigare under fredagen presenterade eu-parlamentarikerna Marita Ulvskog och Jens Nilsson en rad regelförändringar som de vill se för att bättre kunna garantera flygsäkerheten i Europa.
– Vi är engagerade i det här för att piloternas situation påverkar så många fler yrkesgrupper. Om piloterna förlorar det här drabbar det även transportarbetarna, det drabbar de företag som anlitas av kommuner för att städa skolor. Det slår brett över hela arbetsmarknaden, säger Marita Ulvskog.
”Man ställer hot”
Ett av förslagen som de presenterade var en striktare reglering på eu-nivå för så kallad regelshopping, som skulle kunna styra bolag så att de inte exempelvis väljer att ha sitt huvudsäte i ett land med gynnsammare skatter och regler än det land där man är faktiskt verksam.
Ulvskog och Nilsson nämnde även införande av minimiregler gällande arbetsmiljö.
Deltog på presskonferensen gjorde även Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening. Tillsammans kommenterade de även beskedet från Norwegians vd till svenska piloterna, om att gå med på kraven inom 24 timmar, eller förlora sina jobb.
– Det är åter igen ett besked som ligger i linje med hur Norwegian agerat under hela den här konflikten. Man ställer hot och försöker få piloterna att springa mot dörren och acceptera den ordning man vill ha, säger Martin Lindgren.
Norwegian har kommenterat uppgifterna om hotet på sin hemsida och skriver:
”Brevet som skickades ut till de svenska piloterna i Norwegian Air Norway (NAN) om att de överförs till Pilot Services Sweden är en ordinär information om verksamhetsövergång. Det är absolut inget hot som en del media skriver och som en del politiker påstår (Marita Ulvskog). Med brevet vill vi endast informera piloterna i NAN om deras möjlighet att välja om de vill arbeta i det nya bolaget eller inte. Det en rättighet som följer av lag att kvarstå hos den gamla arbetsgivaren om man vill. Norwegian har valt att informera om denna rättighet.”