Höstens har kantats av den ena mer negativa ekonominyheten efter den andra, och svenskarnas syn på sin egen ekonomi har rasat. Konjunkturinstitutets konfidensindikator för hushåll, som bland annat speglar synen på den egna ekonomin de kommande 12 månaderna, sjönk under hösten till den lägsta nivån sedan mätningarna började år 1996.
Deppen har smittat av sig på vår konsumtion och köphelgen Black Friday visade på en ovanlig nedgång i försäljningen jämfört med tidigare år.
– Det finns många skäl för detta, vi har översköljs av negativa nyheter. Något som påverkar särskilt är inflationen. När den stiger deppar hushållen ihop , säger Andreas Wallström, till Ekonomibyrån.
Istället för att konsumera har många ökat sitt sparande. Och även om sparande är positivt för individen, så finns en risk med att hushållen ställer om och spenderar mindre, enligt Andreas Wallström.
– Vi ser att det så kallade försiktighetssparandet ökar. Så inte nog med att realinkomster krymper, dessutom sparar hushållen mer. Det driver på den negativa spiralen av minskad konsumtion vilket i förlängningen leder till arbetslöshet, säger han.
Att det finns många anledningar att oroa sig för ekonomin förstärks enligt psykologen Niklas Laninge av hur vi hanterar negativ information. Människor tenderar att fokusera mer på negativa händelser än positiva:
– Det kan nästan beskrivas som en psykologisk grundlag, det är så vi funkar. Det kan så klart kännas frustrerande men det har sannolikt haft ett överlevnadsvärde, säger han i Ekonomibyrån.
Se Ekonomibyråns senaste avsnitt ”Sluta deppa” på SVT play.