– De låga resultaten i Flens kommun kan bero på att vi inte har utmanat eleverna tillräckligt mycket. Vi har inte satt in åtgärder i rätt tid. Att man haft brister i grundkunskaper till exempel.
Det säger Kristina Lohman, ansvarig för Skolprojektet i Flens kommun. Projektet ska pågå under tre år, och vid årsskiftet var en kartläggning av situationen på kommunens skolor klar.
– Huvudproblemet är att det är för lite samverkan mellan olika skolor och mellan lärare inom skolan. Man måste också utveckla lärmiljöerna som utmanar eleverna. Sedan måste kvalitetsarbetet bli mycket bättre. Det vill säga att man följer upp med insatser tidigt och sätter in åtgärder på en gång, säger hon.
Andra förslag för att höja resultaten är att lägga pengar på undervisning i stället för lokaler och att vidareutbilda skolpersonal och politiker.
– Det handlar om att sätta politiker i politikerskola så de förstår sitt kommunala huvudmannauppdrag. Det handlar om att rektorn måste stärka sitt pedagogiska ledarskap, säger Kristina Lohman.
Kritik för låga skolresultat
Skolresultaten i Flen är generellt låga, något Skolinspektionen kritiserade i en granskning förra året. Myndigheten tog även upp att det är betydande skillnader mellan skolorna då det gäller resultaten på de nationella proven i årskurs tre.
– Det kan bero på elevsammansättning i de olika grupperna, det kan handla om olika kunskaper hos lärarna, och lite handlar det om hur man arbetat med de nya läroplanerna, säger Kristina Lohman.
Samtidigt tror hon att de åtgärder som nu planeras kan ge alla elever i kommunen den kunskap de har rätt till, och att det även kan påverka resultaten i årskurs tre.
– Jag hoppas verkligen vi kan se resultat som kan vända redan till våren, men framförallt hoppas jag till nästa år. Skolutveckling tar tid, säger hon.
FAKTA: Skolresultat i Flen
I Flen var det våren 2012 69 procent som inte klarade alla delprov på det nationella provet i matematik i årskurs tre. I ämnet svenska var andelen 55 procent.
För niorna var meritvärdet i snitt 199 poäng, vilket ligger under snittet för hela landet, men var samtidigt en förbättring jämfört med tidigare år. Andelen behöriga till ett yrkesprogram på gymnasiet var knappt 80 procent, också det under genomsnittet för riket.