En av de som drabbats är radioprofilen Kjell Albin Abrahamson.
– Jag trodde det bara var dumskallar som lät sig luras, säger Kjell Albin Abrahamson till SVT.
Bolaget som fick Abrahamson som kund heter Telerix, och har fått rader av klagomål hos Konsumentverket det gångna året. Nu har myndigheten inlett en granskning och skickat ett brev till företaget med krav på förklaringar.
Just nu pågår en handfull liknande utredningar mot telefonbolag, varav flera som uppmärksammades i SVT:s stora granskning i vintras.
Problemen fortsätter
Problemen med telefonbranschen har inte försvunnit trots uppmärksamheten. Konsumentverket har hjälpt drabbade ta strid i tingsrätten, och krav på lagskärpning har gett ett ministerlöfte om en framtida utredning. Men anmälningarna om fula säljmetoder och svårigheter att bryta avtal, fortsätter komma in.
Radioprofilen blev lurad
Den ofrivillige Telerix-kunden Kjell Albin Abrahamson säger att han bara trodde sig byta prisplan hos sin gamla operatör – när han i själva verket bytte operatör. Han är mycket kritisk och har rasat mot bolaget i en tidningskrönika.
– Man känner sig extra dum eftersom man uppfattar sig själv som en belevad person, säger han till SVT.
Telerix ställer inte upp på någon intervju men hävdar i ett mejl till SVT att man nu släppt alla krav på konsumenter som anmält dem, däribland Kjell Albin Abrahamson.