Med statsflyget kan kungen, talmannen, regeringen och ÖB ta sig världen över i privatjet. I dag finns det två jetplan, ett äldre från 1995 och ett nyare från 2008.
Men enligt Försvarsmakten uppfyller statsflygsflottan inte de behov som den centrala statsledningen har: att genomföra två parallella långdistansflygningar till Nordamerika eller Asien.
Begagnade plan ska köpas in
Försvaret har tagit fram tre alternativ, och alla innebär att staten utökar flottan. Störst investering står regeringen inför om man, som i ett av Försvarets scenarier, köper in tre begagnade Bombardierplan av modellen Global 6000. I det läget säljs det nyare av statens befintliga plan, ett Gulfstream G550, medan det äldre, ett Gulfstream G-IV, behålls.
Kostnaderna hemliga
Regeringskansliet har i de dokument SVT begärt ut maskerat vad investeringen skulle kosta, med hänvisning till sekretess. Men en sökning på begagnatmarknaden, i de fall priser uppges, visar att ett Global 6000 i dag kostar mellan cirka 20 och 60 miljoner dollar per plan.
Totalt kan alltså summan uppgå till nära två miljarder kronor, försäljningen av det egna planet borträknad.
Om det blir aktuellt med en investering och i så fall när är i nuläget oklart. Försvarets materielverk har inte fått något uppdrag att köpa in några statsflyg och Elisabeth Svantesson säger för sin del så här:
– Det är inte en fråga vi förhandlar om just nu.
Frontrutan sprack
I sitt uppdrag att se över förutsättningarna för flygen nämner Försvarsmakten inget om skicket på flygplanen men både politiker och tjänstemän i regeringskansliet kan vittna om incidenter vid flygningar. I september fick ett plan med flera ministrar ombord vända på sin väg till ett möte i Ankara på grund av att frontrutan i cockpit sprack.
– Jag vet att de är väldigt ofta på ”verkstaden”, svarar finansminister Elisabeth Svantesson på frågan om flygplanens skick.
Tre alternativ för framtidens statsflyg
Försvarsmakten har fått i uppdrag av regeringen att ta fram alternativa förslag så att statsflyget kan genomföra två parallella långdistansflygningar.
Alternativ 1: Tre begagnade Global 6000 köps in under 2025-2027. Statens nyare flygplan G550 säljs, medan det äldre, ett Gulfstream G-IV, behålls.
Alternativ 2: Två begagnade Global 6000 köps in under 2025-2026. Statens nyare flygplan G550 säljs, medan det äldre Gulfstream G-IV behålls.
Alternativ 3: Till en början köps ett nyare G550 in. Därefter, under 2033-2034, köps två Global 6000 och i samma period säljs båda G550 medan det äldre Gulfstream G-IV behålls.