”Marknadsföringen har förändrats i snabbt takt och därför behöver vi se till att konsumentskyddet fortsätter att fungera väl när förutsättningarna ändras”, skriver konsumentminister Per Bolund (MP) i ett pressmeddelande.
Kammarkollegiets generaldirektör Gunnar Larsson har utsetts till utredare. Han jobbade tidigare som generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.
Ska analysera dagens regler
Utredningen ska enligt direktivet kartlägga de kanaler och metoder som används för marknadsföring i dag och vilka som kan bli aktuella i framtiden. Den ska dessutom analysera om dagens regelverk ger tillräckligt skydd för konsumenter och vilka utmaningar som tillsynsmyndigheten har.
Om det finns behov ska utredningen föreslå lämpliga åtgärder och eventuella lagändringar.
Reklamen otydlig
SVT Nyheter har i en serie reportage granskat den dolda reklam som förekommer i bloggar och på sociala medier. Den visade att det är vanligt att kända profiler tar betalt för att visa varor på till exempel Instagram eller Youtube utan att tydligt berätta för läsarna och tittarna att det rör sig om reklam.
I samband med granskningen sade konsumentminister Per Bolund till SVT Nyheter att det kunde bli aktuellt att göra ändringar i marknadsföringslagen.