Konsumentminister Per Bolund (MP) vill stärka skyddet mot dold reklam på nätet. Foto: TT

Regeringen utreder reklam

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen tillsätter en utredning som ska kartlägga den förändrade reklammarknaden och föreslå åtgärder för att förbättra konsumentskyddet.

”Marknadsföringen har förändrats i snabbt takt och därför behöver vi se till att konsumentskyddet fortsätter att fungera väl när förutsättningarna ändras”, skriver konsumentminister Per Bolund (MP) i ett pressmeddelande.

Kammarkollegiets generaldirektör Gunnar Larsson har utsetts till utredare. Han jobbade tidigare som generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.

#doldreklam

Ska analysera dagens regler

Utredningen ska enligt direktivet kartlägga de kanaler och metoder som används för marknadsföring i dag och vilka som kan bli aktuella i framtiden. Den ska dessutom analysera om dagens regelverk ger tillräckligt skydd för konsumenter och vilka utmaningar som tillsynsmyndigheten har.

Om det finns behov ska utredningen föreslå lämpliga åtgärder och eventuella lagändringar.

Reklamen otydlig

SVT Nyheter har i en serie reportage granskat den dolda reklam som förekommer i bloggar och på sociala medier. Den visade att det är vanligt att kända profiler tar betalt för att visa varor på till exempel Instagram eller Youtube utan att tydligt berätta för läsarna och tittarna att det rör sig om reklam.

I samband med granskningen sade konsumentminister Per Bolund till SVT Nyheter att det kunde bli aktuellt att göra ändringar i marknadsföringslagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet