Vad anses som reklam?
- Om en person uttrycker sin ärliga åsikt om en produkt eller tjänst, är det då marknadsföring? Det finns inget förbud mot att berätta om eller rekommendera en produkt eller tjänst som man gillar.
- Om man däremot får ersättning för att berätta om ett företag eller en produkt är det marknadsföring och då gäller marknadsföringslagens regler – även om man verkligen gillar det man gör reklam för.
- Ersättning kan vara pengar, en produkt som smink eller kläder, en tjänst eller någon annan typ av kompensation.
Dold marknadsföring
- En grundläggande regel i marknadsföringslagen är kravet på reklamidentifiering:
- 9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen.
- Den som läser eller tittar på ett inlägg i sociala medier ska inte luras att tro att ett inlägg som innehåller reklam är ett vanligt blogginlägg.
- Marknadsföring som är vilseledande enligt den här regeln anses otillbörlig, alltså oacceptabel, om den påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Barn och unga
- Barn och unga anses vara en särskild skyddsvärd grupp eftersom de inte har samma förmåga som vuxna att kritiskt granska reklambudskap.
- Regler och praxis för marknadsföring riktad till barn och unga finns i förarbetena till marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) Regler för reklam och marknadskommunikation och Marknadsdomstolens praxis.
- Reklam riktad till barn får exempelvis aldrig innehålla direkta köpuppmaningar. Det framgår av punkt 28 i den så kallade svarta listan, en bilaga till marknadsföringslagen som listar affärsmetoder som under alla omständigheter är otillåtna.
- När det gäller principen om reklamidentifiering ska det vara tydligt för just ett barn att det handlar om reklam.
- Det är inte tillåtet att dölja reklamen genom att utforma den som en oberoende recension eller ett privat inlägg på en blogg eller i andra sociala kanaler.
Sanktioner
- Allmänheten kan anmäla reklam som bryter mot marknadsföringslagen till Konsumentverket.
- För att Konsumentverket ska starta ett tillsynsärende krävs det oftast att anmälan har betydelse för många konsumenter, det vill säga att det har ett stort konsumentintresse.
- Konsumentverket kontaktar sedan den som blivit anmäld och ger denne möjlighet att frivilligt rätta sig. Om den som blivit anmäld inte rättar sig efter Konsumentverkets rekommendationer kan myndigheten fatta beslut om ett så kallat föreläggande, ofta förknippat med ett vite.
- Det innebär att om företaget bryter mot Konsumentverkets föreläggande och fortsätter med den otillåtna marknadsföringen så kan företaget dömas att betala vite.
Källor:
”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier ”, Konsumentverket
”Vägledning om marknadsföring riktad till barn och unga”, (Konsumentverket)
Marknadsföringslagen, SFS 2008:486
”Svarta listan”, Tillkännagivande med anledning av marknadsföringslagen, SFS 2008:487
Konsumentverket.se