Flera förare berättar för SVT att priserna på så kallade apptaxiresor med bolag som Uber och Bolt har rasat i pris de senaste månaderna. Apptaxi-bolagen har de senaste åren vunnit marknadsandelar från de traditionella taxibolagen.
Apptaxi-förarna vittnar om långa arbetsveckor på upp till 70 timmar, men trots det går inte ekonomin ihop när ersättningen blivit lägre och omkostnaderna för bilen ökat.
– De sista sex månaderna har vi märkt att alltihop har sjunkit rätt ner vad det gäller ersättningarna för våra resor, säger taxiföraren Cathrine Lind.
Prisras med 30 procent
Föreningen Taxiunionen jobbar för att förbättra situationen för apptaxiförare. De har startat en egen app som ska ge förarna högre ersättning. Samtidigt har de jämfört de två största apptaxibolagens jämförelsepriser och sett en minskning med mer än 30 procent, på bara två år.
– Nu senaste månaderna har det gått ner ännu mer. Det blir nästan helt omöjligt för våra förare att köra, säger Taxiunionens vice ordförande John Van Dinther.
Att apptaxiresor blivit billigare påverkar också incitamentet till att välja andra resealternativ enligt Cathrine Lind.
– Det är helt galet när det är billigare för fyra personer att dela på en taxi i stan än att åka kommunalt med buss eller tunnelbana, som är bra mycket mer miljövänligt, säger hon och fortsätter:
– När alla väljer att boka det billigaste alternativet då blir det så här, tsunamibubblan håller på att spricka.
Apptaxiföretagens svar
De två största apptaxiföretagen på marknaden, Bolt och Uber, avböjer att låta sig intervjuas om förarnas ersättning och villkor. Istället lämnar de skriftliga kommentarer till SVT:
”Det mest effektiva sättet att öka partners intäkter är att minska förarnas väntetider och ge dem fler resor med så optimal prissättning som möjligt”, skriver Bolt.
”Vi optimerar kontinuerligt vår app för att förarna ska kunna få så många resor och så hög intjäning som möjligt”, skriver Uber.
Se i videon hur billig en apptaxiresa kan vara och vad som blir kvar till föraren.