Till vänster två olika former av nya köttliknande vegetariska hamburgare. Till höger Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Coop. Foto: TT/SVT

Rekordintresse för vegetarisk mat

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av vegoprodukter har ökat rejält den senaste tiden, och nu vittnar flera tunga aktörer om en bransch som vuxit dramatiskt. Ica har fördubblat försäljningen av vissa vegoprodukter, hamburgerkedjan Max säljer tio gånger fler vegetariska burgare i dag än för tre år sedan och i New York är vegoburgarföretaget Beyond Meat en börsraket.

Vegetarisk mat har blivit mer populärt, och på sina håll riktigt trendigt. I dag syns tydliga tecken på flera håll. Ica har ökat försäljningen av färska vegoprodukter med 90 procent på bara ett år. Halloumi och baljväxter ökar ännu mer.

– Undersökningar visar att ju yngre man är desto mer äter man vegetariskt för miljön. Ju äldre, desto mer för hälsan. Hälsoanledningen är dock störst totalt, säger Marita Wengelin, pr-chef på Max.

”Vi är vana vid kött”

Statistiken är inte minst tydlig på försäljningen av färdiga eller halvfärdiga vegorätter som vegofärs, quorn, sojakorv, schnitzlar och grönsaksbiffar. På Coop är det fortfarande frysta halv- och helfabrikat som säljer mest, men det färska sortimentet har ökat mest sista året. Det är ofta vegomat som ser ut som – och smakar som kött. Vegoburgare är en av produkterna som når nya kunder.

– Många har lite svårt för att laga den typen av mat hemma, vi är vana vid kött. Det här kan vara en övergångsfas för att locka in fler att äta vegetariskt. säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Coop.

Forskaren Elin Röös på Sveriges lantbruksuniversitet är nöjd med utvecklingen eftersom så mycket forskning pekar på att vi måste äta mindre kött för att klara klimatmålen.

– Visst är det skillnad på kött och kött, och köttproduktionen kan och måste bli mer klimateffektiv, men det räcker inte. Vi måste också äta mycket mindre kött än vi gör i västvärlden i dag.

Tror på fortsatt ökning

Coops hållbarhetschef Charlotta Szczepanowski konstaterar att det kostar en hel del pengar att utveckla vegoprodukter, vilket också syns i butikshyllorna. Hon tror att många avskräcks av priset.

– Egentligen är det mycket billigare att köpa grönsakerna själv, och också bättre för klimatet, men många tycker att det ska vara enkelt. Jag tror att vi kommer se en fortsatt ökning av detta sortimentet, säger Szczepanowski.

Vegoprodukter – en internationell trend med börsraketer

På Nasdaqbörsen i USA har företaget Beyond Meat, som säljer populära vegetariska hamburgare blivit en kursraket sedan börsintroduktionen i maj 2019. När SVT Nyheter besöker en stor matmarknad nära Bromma flygplats i Stockholm är just Beyond burgers hamburgare slutsålda i vegohyllan. Priset: 280 kronor kilot. Tre-fyra gånger mer än köttfärs och i samma prisklass som svensk entrecôte.

Företaget har blivit omtalat i börskretsar, och aktien har ökat i värde från 25 till 150 dollar på några veckor och värderas uppåt 100 miljarder kronor. Matmässan EAT i Stockholm lockade i juni 2019 besökare från hela världen.

Den tyska organisationen CSCP, som driver projekt kring förändring och hållbarhet, ser ett enormt intresse från investerare:

– Jag har mött många nystartade företag, de har väldigt lätt att hitta investerare nu, jämfört med tidigare. Ett internationellt initiativ här har samlat 1,7 biljoner dollar, till satsningar på hållbar mat. Både svenska kyrkan och svenska pensionsfonder deltar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.