– Det är historiskt eftersom att det är första gången som vi faktiskt klarar normen för partiklar i Stockholm. Det här har inte hänt sedan mätningarna startade och sedan vi fick kraven, säger professor Christer Johansson.
Att köra bil i vinterhalkan utan dubbar har tidigare ansetts vara dumt och livsfarligt. Men de senaste årets kampanjer och förbud har alltså gett resultat.
”På rätt väg”
I en lång rad år har vi vant oss med larmrapporter om dålig luft och överskridna gränsvärden i både Stockholm, Göteborg och flera andra städer.
I Rapport för ett år sedan kunde vi berätta om centrala Umeå, där gränsvärdet ständigt överskreds, det var en av de platser i Sverige där luften var som sämst. Men professor Christer Johansson visar nu kurvor över flera år, som pekar åt rätt håll. Det gäller över hela landet, även Umeå.
Vi är på rätt väg alltså?
– Det tycker jag absolut, säger han.
Forskning har visat att partiklar i luft är ett av våra största miljöproblem. Barn som utsätts för partiklar får oftare astma, astmatiker får oftare andningsproblem, och framförallt ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Fler förbud kan komma
Totalt dödar partiklar 5.000 personer om året i Sverige, det är mer än tio gånger fler än de 3-400 som dödas i trafiken.
Christer Johansson tror att de här siffrorna kommer att påskynda fler förbud mot dubbdäck, eller avgifter för dubbdäck, som diskuteras i både Stockholm och Göteborg.
Även om det skulle vara så att dubbdäcksförbudet leder till några fler dödsolyckor, vilket är långt i från bevisat, så uppvägs det av sänkta partikelnivåer menar miljöforskarna. För enligt dem är det solklart att dubbdäcken skördar fler liv än de räddar.
– Absolut, säger Christer Johansson.