Prisökningen bara under augusti, jämfört med juli, är större än under hela förra året, berättar Ulf Mazur, grundare av prisjämförelseföretaget Matpriskollen. Hans företag har undersökt 41 700 dagligvaruartiklar hos de största kedjorna.
Blöjor, välling, barnmat och andra produkter som barnfamiljer köper mycket av skenar i pris. Snittet ligger på mellan 10 och 12 procent för de tre produkterna men vissa enskilda blöjsorter har gått upp med över 25 procent jämfört med i januari.
Prisökningarna inleddes i början av året och sedan har de slagit på olika produktgrupper vid olika tidpunkter, berättar Matpriskollens grundare Ulf Mazur.
– Det är som en snöboll som blir större och större, säger han.
Förhandlas med butikerna
Ul Mazur förklarar att då en producent vill höja sitt pris så måste det förhandlas med butikskedjorna. Då sker förhandlingar om en produktkategori i taget.
Den här gången ser det ut att ha handlat om barnprodukterna, men även om sådan mat som barn brukar tycka om. Färdiga köttbullar, makaroner och ketchup – en vanlig vardagsmatkasse i en barnfamilj kostar nu betydligt mer.
– Ett köttbullspaket kan ha gått upp från 59 till 75 kronor. Det finns kostnader som har ökat i bakomliggande led.
Fortsätter öka
Konsumenterna kan dessutom räkna med fortsatta prishöjningar. Då producenterna förhandlar med butikskedjorna så behöver de presentera gedigna underlag för att styrka sina kostnadsökningar.
Oftast baseras dessa på priserna några månader innan. Men nu har alla priser på energi, råvaror och transporter bara fortsatt att stiga. Så bara för att priserna redan har höjts så betyder det inte att det är sluthöjt för producenterna, förklarar han.
Dagens snabba prishöjningar sticker ut även i ett längre perspektiv, säger Ulf Mazur.
– Jag har varit med sedan åttiotalet, det här är rekord.