Under ett extrainsatt möte med justitieutskottet i förra veckan informerade dåvarande inrikesminister Anders Ygeman (S) att Ann Linde känt till Transportstyrelsens IT-brister redan hösten 2015. Det vill säga flera månader innan Anders Ygeman själv fick informationen.
LÄS MER: Ministrarna avgår efter skandalen
”Borde informerat direkt”
Ann Linde var statssekreterare på justitiedepartementet då hon tog del av uppgifterna, och Roger Haddad är starkt kritisk till att hon inte förde dem vidare.
– Som statssekreterare var hon inrikesministerns högra hand, man måste naturligtvis informera direkt och påbörja ett arbete för att minimera eventuella skador.
Vad tycker du om informationshanteringen hos regeringen?
– Regeringen, inräknat Ann Linde, har vetat om IT-bristerna i två år. Det är allvarligt att man inte vidtog åtgärder direkt – för att förhindra att känsliga uppgifter hamnar i fel händer, säger Roger Haddad.
”Fick information av Säpo”
EU- och handelsminister Ann Linde säger till TT att hon fick information i september 2015 av Säpo.
– Men den informationen då var inte i närheten av allt det som kom fram sen. Utan det som jag fick information om var att Säpo fått indikationer på att vissa uppgifter ur körkortsregistret kunde hamna i orätta händer för att Transportstyrelsen skulle göra en outsourcing.
– Detta var Säpo mycket oroliga för och man skulle inleda en tillsyn för att se hur mycket som låg i de här uppgifterna. De indikationerna som man informerade mig om visade sig vara väldigt allvarliga.
– Det jag gjorde då var att se till om jag skulle bli fortsatt informerad om det här, för jag blev också orolig. Och att Säpo så snabbt som möjligt skulle genomföra sårbarhetsreducerande åtgärder, att snabbt se till att täppa till de problem som varit.
Vill inte säga vem hon talade med
Ann Linde uppger att hennes tjänstepersoner tog kontakt med näringsdepartementet och justitiedepartementets tjänstepersoner på försvarsdepartementet i början av 2016.
– Vilka jag talade med kommer jag inte att säga.
Den 25 november 2015 rekommenderade Säpo omedelbart stopp för outsourcingen. Det fick Ann Linde också veta, men hon menar att upphandlingen inte stoppades eftersom den godkändes av Transportstyrelsen.
”Säpo kan inte stoppa annan myndighet”
Enligt Ann Linde blev Anders Ygeman informerad i början av 2016 som han uppgett.
TT: Med tiden utvecklades informationen och man fick reda på mer om hur allvarlig upphandlingen var. Varför stoppades den inte trots Säpos varningar?
– Det är något vi ska titta på. Vi har nu gett ett uppdrag för att Säpo ska ha sanktionsmöjligheter. Säpo kan inte stoppa en annan myndighet. Det är en av sakerna som regeringen tar till sig.
TT: Försäkrade du dig om att Säpos varningar togs på allvar?
– Ja, det gjorde de ju. I och med att myndigheterna började jobba direkt.
TT: Vad är din förklaring till att det dröjde så länge innan Anna Johansson och Löfven informerades?
– De informerades när man tyckte att det var lämpligt att göra det. När det gäller näringsdepartementet kan jag inte säga någonting. Där vet man att det har varit problem med informationen och det är upp till dem att försöka göra det bättre nu med en ny infrastrukturminister.
TT: Vad hade ni på justitiedepartementet kunna göra annorlunda?
– Vi agerade ju med det som var absolut viktigast: Hålla sig informerade, se till att minimera eventuella skador.
LÄS MER: IT-skandalen: Detta har hänt
LÄS MER: Så avslöjade SVT IT-skandalen
Vet du mer eller har du något tips kring händelsen? Tipsa oss här