– Fritidsbåtar omfattas av förbudet. Och fritidsbåtar är de som nyttjas för sport- och fritidsändamål. Det Åsa Romson har hakat upp sig på är de konstruktionsmässiga kraven, säger Anna Pettersson, chef för miljösektionen på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.
I höstas uppmärksammade Expressen att Åsa Romson hade använt förbjuden kopparfärg för att bottenmåla sin segelbåt. Då skyllde miljöministern på att det var sambon som hade köpt färgen. Men i en intervju i tidningen På Kryss i början av juni i år hävdade hon i stället att den giftiga färgen trots allt varit tillåten för deras båt.
Undantag gäller inte
I Kemikalieinspektionens godkännande av färgen, där fritidsbåtar tydligt undantas, hänvisas till ett EU-direktiv som i sin tur innehåller undantag från vad som anses vara en fritidsbåt. Romson pekade på att eftersom parets segelskuta från början byggdes för eget bruk och att den kom ut på marknaden innan direktivet infördes 1996, så var den enligt EU-reglerna inte en fritidsbåt.
Skulle det resonemanget stämma skulle det innebära att många andra fritidsbåtsägare också skulle kunna börja använda de giftiga färgerna.
Men regeltolkningen underkänns av experter på Transportstyrelsen.
– Som vi ser på saken så inbegrips inte undantagsbestämmelserna i en hänvisning till direktivet av det här slaget, säger Anna Pettersson.
Syftet med undantagen i fritidsbåtsdirektivet var att förhindra att mängder av gamla båtar plötsligt inte skulle vara tillåtna. Ett rent konsumentskydd, som inte kan tolkas baklänges på det sätt som Åsa Romson har gjort.
– Rent konstruktionsmässigt förbjuder man inte de båtar som är gamla, säger Anna Pettersson.
Förbud ”den tydliga avsikten”
Kemikalieinspektionen vill inte göra någon värdering av undantagen i EU-direktivet men är tydliga med att avsikten med beslutet om den aktuella färgen har varit att skilja yrkesmässig användning från båtar som används för fritidsändamål.
– Det är så man har tänkt och det har varit den tydliga avsikten, säger Markus Klar, miljöriskbedömare vid Kemikalieinspektionen.
– Det är inte vår sak att tolka undantagen. Vårt syfte var att försöka få en harmoniserad syn på vad fritidsbåtar är, så då har vi hänvisat till direktivet. Tidigare har vi använt storleksmått, som kan landa lite fel.
Ville inte svara på frågor
När SVT Nyheter efter måndagens riksdagsdebatt ville ställa frågor till Åsa Romson smet hon ut genom bakvägen.
Senare svarade miljöministern via mejl:
”Som jag tidigare sagt så har jag och min sambo hela tiden eftersökt en godkänd färg, det var den informationen han fick när han för ett par år sedan införskaffade färgen. Det var också det myndigheterna då sa till oss när vi undersökte saken i efterhand med dem. Vi letar alltid efter miljöbättre alternativ och kommer inte att använda den färgen igen”, skriver Romson.
Hennes pressekreterare Helena Hellström Gefwert uppger att miljöministern fått besked från myndigheter om att färgen skulle vara tillåten för hennes båt och att det är en komplicerad fråga.
Romsons giftiga båtfärg
Färgen Sigmarine 290 innehåller hela 37 viktprocent kopparoxid, jämfört med närmast tillåtna färg för fritidsbåtar på Östersjön på 8,5 viktprocent.
Miljöpartiet har kritiserat användandet av giftiga båtbottenfärger. På partiets webbplats skriver man:
”Båtbottenfärger har under många år diskuterats och förbud mot vissa ämnen finns. Men alla båtbottenfärger innehåller gifter i olika grad och numera finns det goda metoder att klara sommaren utan bottenfärger, genom att tvätta båten regelbundet i särskilda båtbottentvättar. Förutom att det skapar en mer giftfri Östersjö, underlättar det för båtägare som utöver mindre arbete också slipper hanteringen av de giftiga färgerna.”