–Det är bra om regeringen villbörja bygga ostlänken, vi har ju föreslagit detta i riksdagen år efter år utan framgång. Men det är bra om det äntligen kommer igång, säger Magdalena Andersson till SVT Nyheter.
Förutom att de gett förslag till Ostlänken så ligger förslaget tillunderhållet helt i linje med det som Socialdemokraterna föreslagit år efter år. ”Så det ärbra att de har ändrat sig.” säger hon.
Men det finns en del frågetecken som S väntar svar på. Ett av dem är standarden.
–Kommer den bli modern eller gammaldags? Det har inte riktigtframgått, men det ska bli intressant att se, säger Magdalena Andersson och fortsätter:
–Sedan undrar jag lite kring Anders Borg, som ju tidigare har sagt att Ostlänken skulle bli robust olönsam och tycktatt det svenska järnvägsnätet är färdigbyggt. Så jag är lite nyfiken på vilka grunder han har ändrat sig, säger hon.
Höjda avgifter
Eftersom att det nya järnvägsnätverkets standard höjs vill regeringen höja banavgifterna för tågoperatörerna.
Detta anser Socialdemokraterna av miljöskäl måste kombineras med höjda avgifter för lastbilar på svenska vägar.
–Ska mangöra det måste man också höja avgifterna för lastbilstrafiken för att vi skaklara klimatomställningen. Här har vi också lagt förslag i riksdagen somröstats ner, vi har föreslagit en vägslitageavgift, säger Magdalena Andersson.