En olycksplats visar en kapsejsad lastbil på en mörk väg, omgiven av träd och buskar. Nödfordon kan ses i bakgrunden, medan räddningstjänstpersonal arbetar vid lastbilen. Vägen är blöt, vilket tyder på dåligt väder eller nyligen regn.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trafikverket i Sverige följer utredningen om den allvarliga tågolyckan i Norge – för att se om de kan lära sig något. Foto: Paul-Egil Henriksen

Så hotas svensk järnväg av ras: ”Behöver klimatanpassas”

Uppdaterad
Publicerad

I Norge spårade nyligen ett passagerartåg ur efter att ha kört på ett stenblock som rasat ned på rälsen. I takt med klimatförändringar måste fler åtgärder vidtas för att förhindra ras, skred och översvämningar vid svensk järnväg, visar en ny rapport.

Med närmare 50 passagerare ombord spårade tåget i Norge ur efter att ha kört på ett stort stenblock. Lokföraren omkom och flera passagerare skadades lindrigt.

– Det var en förfärlig syn, säger vittnet Karl Henry Haugli till NRK.

Den norska haverikommissionen har kallats till platsen för att utreda orsaken till olyckan, som ännu inte är fastställd. Det är dock känt sedan tidigare att sträckan har drabbats av liknande ras efter stora nederbördsmängder.

Järnvägar i Sverige kan drabbas

Med tanke på Sveriges natur är risken för liknande olyckor här lägre än i Norge, men vissa sträckor kan ändå drabbas.

– Vi ser över de sträckor där vi vet att det kan finnas risker. Vi har också en tät dialog med norska myndigheter för att få reda på mer om vad som orsakade olyckan, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Nyligen publicerade Svenskt Näringsliv en rapport om bland annat riskerna för ras, skred och erosion vid svensk infrastruktur. I rapporten konstateras att riskerna kommer att öka och att flera järnvägssträckor är särskilt utsatta.

– Om vi kommer ha mer vanligt förekommande extremväder kommer det att öka påfrestningen på infrastrukturen, säger Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv.

De anser att kunskapen om hur infrastrukturen ska klimatanpassas måste förbättras och att arbetet måste prioriteras.

– Medvetandet om de här riskerna behöver öka, både inom den offentliga sektorn och näringslivet, säger Nils Paul.

Trafikverket vill ta lärdom av Norge

Trafikverket, som ansvarar för väg och järnväg i Sverige, har sedan tidigare ett pågående arbete med att säkra infrastrukturen mot ras och skred. Dock finns det mer att göra.

– Självklart när det händer en sådan här sak vill vi ta lärdom av det man kommer fram till i Norge. Om det är något vi kan lära oss ska vi ta det till oss, säger Bengt Olsson.

På flera sträckor i Sverige finns varningssystem som larmar trafikledningen om något faller ned på spåret eller om marken rör på sig, bland annat vid Kolmården utanför Norrköping.

– Det är en fråga som vi jobbar väldigt mycket med, säger Bengt Olsson.

Just i Getå vid Kolmården inträffade den hittills dödligaste järnvägsolyckan i Sverige. För över hundra år sedan omkom 42 personer när banvallen som tåget körde på gav vika efter riklig nederbörd.

– Där har vi lagt ned mätutrustning, så om det rör sig nu så märker vi det, säger Bengt Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.