”Big Tech” var fram tills pandemin ”Bad Tech” i många lagstiftares ögon. På båda sidor Atlanten har Amazon, Google, Apple, och Facebook fått utstå kritik för att de vet för mycket om oss, betalar för lite skatt, och blivit för stora för att det ska vara bra för konkurrensen.
Men piskan är tills vidare lagd på hyllan. Istället tar myndigheter nu hjälp av dem för att sprida information och spåra smitta.
– Vi jobbar med en massa globala experter: WHO, Folkhälsomyndigheten, MSB och liknande organisationer i alla länder. För att säkerställa att den information som de rekommenderar kommer ut till befolkningen, berättar Facebooks Sverigechef Sam Rihani.
”Ska hjälpa till att stävja spridningen”
Google gör ”mobilitetsrapporter” utifrån den positioneringsdata vi lämnar ifrån oss genom deras kartapp, för att hjälpa myndigheterna se var vi rör oss mindre och mer nu när Coronan fört med sig restriktioner.
Tillsammans med Apple har man också tagit fram en teknisk plattform för att bygga smittspårningsappar.
– Regeringar och myndigheter ska kunna bygga vidare på det. Förhoppningen är ju att det ska hjälpa till att stävja spridningen av pandemin, säger Sara Övreby som är samhällspolitisk chef på Google Sverige.
Genom de här insatserna håller de nu på att bli ”Good Tech”. Men kan det blidka de politiker, framför allt i EU, som på sistone hotat bolagen med regleringar och ökad beskattning?
Kan gynnas av annonsras
Erik Wetter, forskare på Handelshögskolan i Stockholm som suttit i expertgruppen för EU-kommissionens nya datastrategi, tror att techbolagen kommer använda det till sin fördel. Men att EU också kommer vända det mot dem.
– Om man nu visar vilket stort värde den här tekniken har, så kan man ju argumentera för att tekniken, för allmänhetens bästa, inte ska kontrolleras av privata företag utan av myndigheter.
Carl Fritjofson, investerare i Silicon Valley på svenska Creandum, tror också att techjättarna på sikt kan gynnas affärsmässigt av det annonsras som just nu drabbar både gamla och nya mediebolag.
– Det här skulle ju kunna bli den dödsstöt som slår ut väldigt mycket tidning, tv och radio. När väl då annonsmarknaden kommer tillbaka, så finns det färre större kanaler att välja mellan. Google och Facebook kommer då att öka sin marknadsandel.