Se mer i videon ovan
Digitala plattformar som Youtube, Tiktok och Facebook ger möjlighet för vem som helst att vara kreatör, men utgör också en arena för dem som vill sprida extremistiska åsikter.
Enligt Youtubes egna siffror tog man bara under årets tredje kvartal bort 88 000 hatvideor från plattformen, filmer som exempelvis innehåller rasism och antisemitism. Ett arbete som kräver stora resurser.
Mänskliga ögon
Övervakningen sker enligt Pedro Pina inte enbart med artificiell intelligens och maskininlärning utan även med hjälp av 20 000 mänskliga medarbetare som jobbar med att hålla plattformen ren från vålds- och hatbudskap på olika språk.
– Det är lättare att lära maskinerna upptäcka nakenhet än hatbudskap, men vi jobbar konsekvent på att förbättra arbetet och tar stor hjälp av olika experter.
Youtube, som ägs av Google, har över två miljarder användare. Varje timme laddas 500 timmar video upp på plattformen. Arbetet med att hålla efter pornografi, upphovsrättsintrång och hatbudskap blir av naturliga skäl mycket omfattande.
Liten andel
Samtidigt vill Pedro Pina sätta perspektiv på problemet med hatbudskap och antisemitism.
– 75 procent av filmerna som upptäcks av våra maskiner har färre än tio visningar, vi talar alltså om en försvinnande liten andel som tittar på materialet. Och för den absoluta majoriteten av alla våra användare är det viktigt att plattformen är så öppen som möjligt för alla att använda.