Irfan Arslan ser sitt företag Advanced Aesthetic som ett “tillitsföretag” som finns för patienter som inte har koll på hur sjukvårdssystemet fungerar i landet.
– Det är bra att det finns ett företag som kan försvara patientens rättigheter inför det utländska sjukhuset.
En del av eftervården för Advanced Aesthetics kunder sker på ett hotell, utan vårdpersonal. Sara Jadid menar att hon inte fick någon hjälp under sina dagar där. Enligt Irfan Arslan är hotellpersonalen informerade om att deras gäster är nyopererade och kan hjälpa till vid behov.
“Har själv orsakat infektionen”
Den turkiska kirurgen som genomförde ingreppet på Sara Jadid menar att de inte gjort något fel och att de har utfört efterkontroller på rätt sätt. Hade de sett tecken på infektion hade Sara inte fått återvända till Sverige så snabbt.
Irfan Arslan menar att Sara Jadid själv bär ansvar för det misslyckade ingreppet eftersom hon inte skött sin eftervård.
– Det är jättetråkigt faktiskt, jag är jätteledsen över det här. Men tyvärr jag kan inte ta ansvaret, säger Irfan Arslan.
Men enligt Sara Jadids läkare på akuten i Sverige finns det ingenting som tyder på att hon skulle ha orsakat sin blodförgiftning själv.
Se alla avsnitt av Dokument inifrån: Priset vi betalar på SVT Play.