– Det är ett idiotiskt beslut, jag mår pyton över det, säger det socialdemokratiska kommunalrådet Magnus Jonsson i Ockelbo.
2018 var han själv med och fattade beslut om att alla kommunens dieselbilar skulle tankas med miljödiesel, eller HVO100 som det heter på bensinstationerna. Det har lett till en kraftig minskning av de fossila utsläppen från kommunens fordon.
”Signalvärdet är ju inte bra”
Men nu har Magnus Jonsson tillsammans med kommunstyrelsen bestämt att Ockelbo ska gå tillbaka till vanlig diesel igen.
– Jag begriper att signalvärdet i det här är ju inte bra, men det var ett nödvändigt beslut. Det finns inga marginaler, säger Magnus Jonsson (S).
Han har varit kommunstyrelsens ordförande i Ockelbo i 17 år och menar att kommunen befinner sig i en historiskt svår ekonomisk situation. Genom att sluta tanka miljödiesel sparar de omkring en halv miljon kronor om året.
– Kommer det inga mer pengar måste vi se över vår personal. Kan vi ha lika många anställda på skolan, på förskolan eller inom äldreomsorgen? Det här är de snabbaste pengarna in.
Fler kommuner överger miljödieseln
Ockelbo är inte ensamma om att överge miljödieseln för att spara pengar. Ytterligare sex kommuner uppger i SVT Nyheters enkät att de fattat beslut om att övergå från miljödiesel till vanlig diesel av ekonomiska skäl. Utöver det finns det flera kommuner som misstänker att frågan kan komma upp under budgetförhandlingarna inför 2024.
En av de som dagligen kör kommunbil i Ockelbo är Saif Altameemi som jobbar inom hemsjukvården. Han tycker att det var ett bra beslut av politikerna att gå tillbaka till vanlig diesel.
– Det är jätteviktigt med klimatet, men lilla Ockelbo kan inte göra så stor skillnad för hela världens klimat, säger han.
Hör SVT:s reporter förklara mer om skillnaden mellan vanlig diesel och miljödiesel i videon ovan.
Stora skillnader i landet – så svarar kommunerna på SVT:s enkät
77 kommuner uppger att de alltid, eller så långt det är möjligt, använder miljödiesel i de fordon som tål det.
Sju kommuner har av ekonomiska skäl fattat beslut om att helt eller delvis övergå från miljödiesel till vanlig diesel: Ängelholm, Filipstad, Kungsör, Skellefteå, Ydre, Ockelbo och Surahammar. I några andra kommuner misstänker man att frågan kan komma upp under kommande budgetförhandlingar.
I tre kommuner har frågan varit uppe men kommunen har sedan valt att fortsätta med miljödiesel.
Enkäten skickades till alla 290 kommuner och besvarades av 264 av dem. Ungefär hälften av kommunerna har inte fattat något beslut kring vilken diesel som ska användas. Det kan bero på flera orsaker; att man i huvudsak har en fordonsflotta som drivs av gas eller el, eller att det i kommunen inte finns några alternativ till det drivmedel man använder i dag.