• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Björn B Schäfer/ SVT

Trots kostnadsläget: Krokom fortsätter med miljödiesel

Uppdaterad
Publicerad

När bränslekostnaden ökar väljer ett flertal kommuner i landet att överge den dyrare miljödieseln. Men Krokoms kommun har i nuläget inga planer på att återgå till vanlig diesel.

Renhållningen i Krokoms kommun tankar för en miljon kronor per år. Merkostnaden för att hålla fast vid miljödiesel, HVO, blir 180 000 kronor per år.

– Det innebär en höjning av avgiften på cirka 24 kronor, säger Oscar Aspman, chef för renhållningen. Det är det värt med tanke på att vi ska arbeta för att minska  co2-utsläppen.

Han får medhåll av Petter Edlund som kör en av sopbilarna i Krokom.

– Jag tycker inte det märks något när det gäller bilens prestanda, säger han.

Acceptabel höjning

Alina Reinklou och Tommy Lindgren arbetar med skötsel kring kyrkan på Rödön. De är överens om att kostnaden 24 kronor per år är väl använda pengar.

– Det är miljön värd, säger de.

I Krokom är det sopbilarna som kör på diesel. Övriga bilar är hybrid- och elbilar.

Enkät till kommunerna

Enligt en enkät som SVT skickat ut så är det endast Östersunds kommun som fattat ett formellt beslut om att tanka med miljödiesel i första hand.

Krokom har en löpande dialog och fortsätter tanka HVO. Åre har inte fattat något beslut om att tanka HVO.

Härjedalen har inte fattat något beslut, men uppger att man tankar den diesel som lokala mackar tillhandahåller.

Berg har inte fattat något beslut. Inte heller Strömsund har fattat något beslut , men tillägger att enstaka bilar tankar HVO.

Bräcke och Ragunda har inte svarat.

Upphandlad trafik

Krav när det gäller bränsle för upphandlad trafik, som sjukresor och skolskjutsar, finns inte med i undersökningen.

Detta är miljödiesel, HVO

Miljödiesel, HVO Diesel 100, är ett förnybart dieselbränsle som ger hög reduktion av det fossila utsläppet av koldioxid. Produkten framställs genom hydrering av förnybar råvara och benämns ofta HVO (hydrerad vegetabilisk olja).

Källa: Preem

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.