Regeringen föreslår ett kapitaltillskott på fem miljarder kronor till SAS för att klara coronakrisen. Även statligt ägda Swedavia, som äger och driver tio flygplatser i hela Sverige, får stöd om 3 150 miljoner kronor.
Men pengarna kommer med en rad skärpta miljökrav, enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Bland annat ställs krav på att flygjätten minskar utsläppen i linje med Parisavtalet.
– Sverige kommer bara att gå in med kapital till SAS om det samtidigt ställs skarpa och kvantitativa krav på minskade utsläpp från SAS, säger Per Bolund på en pressträff.
Finansmarknadsministern kallar måndagens besked för ett historiskt sådant.
– Nu går vi in i en ny miljöera för svenskt flyg. Det är nu upp till SAS att visa att man kan leva upp till de tuffa krav som ställs, säger Bolund.
Största ägaren
För att regeringens kapitaltillskott till flygjätten ska förverkligas krävs ett bemyndigande från riksdagen. Rekapitaliseringen av SAS behöver även få grönt ljus från EU:s regelverk om statsstöd.
En förutsättning är även att andra ägare och intressenter går in med en andel, enligt Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl.
– Det är viktigt att svenska skattebetalare inte är de enda som lägger pengar i SAS.
Den svenska staten är i dag den största ägaren i SAS. Om rekapitaliseringen av SAS får grönt ljus väntas statens ägande växa ytterligare, enligt Lindahl.
– Det här kommer innebära att staten kommer att öka sitt ägande i SAS, både röst- och ägarmässigt, säger hon.
Utbyggnaden av Arlanda stoppas
Flygbranschen har drabbats hårt av coronapandemin. Statliga Swedavia, som driver och äger tio flygplatser i Sverige, gör nu bedömningen hela flygbranschen kommer se annorlunda ut efter pandemin. Därför stoppas utbyggnaden av flygplatsen Arlanda – ett beslut regeringen ställer sig bakom.
– Vi ser en enormt kraftig minskning i flygandet. Att då gå vidare med planer på att bygga ut kapaciteten ligger inte i linje med att använda skattebetalarnas pengar effektivt, säger Per Bolund.