Coronapandemin har försatt flygbranschen i en kris av sällan skådat slag. Vanligtvis har SAS i genomsnitt 800 flighter om dagen, men under flera månader av krisen stod i stort sett hela flygjättens flotta på marken. Något som har lett till en flodvåg av återbetalningsärenden.
Exakt hur många resenärer som krävt pengarna tillbaka är ännu oklart, men SAS har hittills återbetalat omkring 700 000 personer. Drygt 30 procent av dem har valt att få återbetalning i vouchers.
Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, kallar situationen för den mest extrema i företagets 74-åriga historia.
– Det här är något som vi inte alls har varit förberedda på eller haft system eller processer för att hantera. Det saknar motstycke i vår historia.
Sätter in extra resurser
Alla kunder som har rätt till återbetalning kommer att få sina pengar, försäkrar Karin Nyman. Däremot är det högst oklart när. En stor andel av ärendena hanteras manuellt, en process företaget nu försöker automatisera.
– Vi har satt in extra resurser och det här har högsta prioritet i företaget. Men det kommer att vara de som får vänta i flera månader till, säger Karin Nyman.
Hur många tusentals resenärer det handlar om har Nyman inga uppgifter kring.
– Men vi beklagar verkligen att vi inte har möjlighet att betala tillbaka snabbare än vi gör.
Notan för Norwegian: 3,5 miljarder norska kronor
Flygbolaget Norwegian har hittills betalat tillbaka över 3,5 miljarder norska kronor till resenärer som drabbats av inställda flyg under coronapandemin, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, i en kommentar till SVT Nyheter.
Vad notan landat på hittills för SAS del vill Karin Nyman inte kommentera.
– Men det är ju mycket pengar som det handlar om, säger Karin Nyman.
Företaget ser nu över sina rutiner för att stå bättre rustade inför kommande kriser.
– Automatiseringen av återbetalningarna är en av åtgärderna för att kunna hantera väldigt stora volymer snabbare.