Enligt Allmänna reklamationsnämnden måste resebolag betala tillbaka inställda flygresor. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Flygbolagen: Tar lång tid att betala tillbaka pengarna

Uppdaterad
Publicerad

ARN:s besked att flygbolag ska betala tillbaka pengar för inställda resor ändrar ingenting för SAS och Norwegian, säger de båda företagen. Men det kan ta flera månader att få pengarna återbetalda, istället för en vecka.

Coronapandemin tvingade i stort sett alla flygbolag att dra ned på antalet resor och i vissa fall hålla samtliga flyg på marken i flera månader. Enligt lagen har kunder rätt till full återbetalning när en resa ställs in, men många blev istället erbjudna vouchers – ett slags värdecheckar som kan användas vid ett senare tillfälle.

Har tagit tre månader

Men ett beslut av Allmänna reklamationsnämnden slog i dag fast att flygbolag ska betala tillbaka resorna i pengar, inte i vouchers. Både Norwegian och SAS säger att beslutet inte förändrar något för dem, utan att kunder som velat ha pengarna tillbaka för inställda flyg också ska få det. Men det kan dröja flera månader.

– Beslutet är i linje med hur vi har agerat. Däremot vet jag att det är många kunder som väntar på återbetalningar och jag vill understyrka att vi kommer att betala tillbaka pengarna, men det kommer att dröja längre än vanligt på grund av de här speciella omständigheterna, säger Freja Annamatz, presschef på SAS till SVT.

Hon vet inte hur många kunder det rör sig om, men kön för återbetalningar är så pass lång att man först nu under juni kommer att betala tillbaka pengar till passagerare som skulle ha flugit i mars.

Personalen är permitterad

Även Norwegian säger att beslutet inte innebär något nytt för dem.

”Alla som har rätt att få kompensation för inställda flyg får det och det är extremt många kunder som redan har fått tillbaka sina pengar av oss. Vi har redan betalat tillbaka flera miljarder kronor. Det är dock längre handläggningstid än vanligt på grund av att stora delar av vår personalstyrka är permitterad. Men alla ärenden hanteras i tur och ordning och alla som har rätt att få pengarna tillbaka får det, om man inte väljer att boka om eller få cashpoints,” skriver Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson i ett sms till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.