En flygresa som har ställts in ska kompenseras med en ombokning eller en återbetalning av hela inköpspriset. Återbetalningen ska ske i kontanter, inte vouchers om inte konsumenten godtagit det, slår Allmänna reklamationsnämnden fast idag.
– Flygbolagen har invänt i stor utsträckning att det borde finnas undantag för att lagen inte är skriven för den situation som är nu, men lagen är tydlig. Det finns inga undantag och då har man rätt att få pengarna tillbaka inom sju dagar, säger Marcus Isgren, ARN:s chef.
Omkring 3 000 ärenden har kommit in till ARN och nu har man fattat beslut kring några av de vanligast förekommande situationerna.
Om flygbolaget ställer in resan har man alltid rätt att få pengarna tillbaka, men om man själv valt en biljett som inte är avbokningsbar och på egen hand ställer in resan på grund av till exempel smittrisk har företaget ingen skyldighet att betala tillbaka.
Den som har godkänt en återbetalning i vouchers kan inte få pengarna tillbaka nu efter ARN:s beslut, utan då har man accepterat att återbetalas på det sättet.
Resebyråer har inget ansvar
ARN slår också fast att resebyråer inte har något ansvar i fall där flygbolaget ställt in resan. Resebyråer kan endast hållas ansvariga för fel och brister under förmedlingen.
Vid paketresor gäller paketreselagen. Då är det arrangören av resan som man ska vända sig till för återbetalning. Enligt ARN ska resenären som huvudregel betala en avbeställningsavgift till arrangören om arrangören begär det. Det finns dock ett undantag enligt paketreselagen.
– Arrangören får inte ta ut en avbeställningsavgift om genomförandet av resan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter, så som en hög risk för att smittas av corona, säger Marcus Isgren.
Kan avboka på grund av smittspridning
I ett ärende som gäller en resa till Lombardiet i Italien i slutet av februari kom ARN fram till att det funnits goda grunder för konsumenten att avbeställa resan med hänsyn till vad som vid tidpunkten var känt om smittspridningens utbredning på platsen.
– I det här fallet hade konsumenten hävdat att det finns stor smittspridning och företaget hade inte riktigt invänt mot det. Man måste som konsument lämna in material som bevisar att det är så, det kan vara tidningsartiklar, UD:s avrådan eller uttalanden från myndigheter.
DETTA GÄLLER
- Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.
- Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.
- Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.
- En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.
- Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.