”Försöker få kontakt med er men telefonkön är oändlig”
”Igår satt jag 1,5 timme i kö och blev sen frånkopplad. I dag satt jag 2 tim o 20 min o blev sen frånkopplad”
”Ni ser väl på alla kommentarer på er sida att det är nåt som är heltokigt?”
Det är en stor mängd inlägg på SAS Facebooksida där upprörda resenärer skriver om inställda flyg och de extrema väntetiderna när man försöker nå kundservice.
Högsäsong för flyget
Under lördagen ställdes fyra SAS-flyg från Arlanda in och andra blev försenade med flera timmar. Och just den här tiden på året är flygbolaget väldigt känsligt för störningar, säger kommunikationsdirektören Karin Nyman.
– Vi är i absolut högsäsong. När det blir någon typ av problem, till exempel att ett flyg blir kvar på någon ort, blir det effekter – ett flyg med tekniska problem skapar problem för flera andra flygningar. I lågsäsong kan man sätta in andra plan, men nu är allt uppbokat.
”Inte acceptabelt”
Det leder i sin tur även till de ovanligt långa väntetiderna när man försöker ringa till kundservice, då många vill ha information eller boka om sina flyg, även om SAS enligt Karin Nyman sätter in alla resurser de har.
– Jag har full förståelse för att de blir frustrerade när det strular. Det är såklart jättetråkigt, säger Karin Nyman.
Men ska man verkligen behöva vänta i flera timmar i telefonkö?
– Nej, det är så klart inte acceptabelt och vi försöker ordna så att det inte fortsätter så.
Hon menar dock att de som är missnöjda utgör en liten del av alla som flyger med SAS.
– Vad jag hört har man lyckats bra med att boka om. Vi har 900 flygningar och de flesta kommer iväg, men det är en liten tröst såklart.
Alla plan som lyft från Arlanda har under dagen också dragits med generella, kortare förseningar. Det beror enligt Swedavia på åskmoln som gjort att det inte gått att använda alla start- och landningsbanor.